Jak vnímáte vztah pojmů uprchlictví a křesťanství?
Je dobré si uvědomit, že všichni na Zemi jsme jenom na návštěvě a vlastně všichni na cestě. Nedávno jsem četl, že se maďarský premiér ozval proti uprchlíkům a zdůvodňoval to tím, že Maďaři musí být evropští. Uvědomil jsem si při tom, že celá Evropa je oblastí přistěhovalců; a zvláště pak Maďaři sem přišli v době Velkomoravské říše. Křesťanství akcentuje, že by každý člověk měl být otevřený potřebným, ať je to kdokoli a přichází odkudkoli. V biblickém příběhu Ježíš dobře uvádí příběh milosrdného Samaritána a říká: neptej se, kdo je tvůj bližní, ale pro koho jsi ty bližním. A člověk by měl být bližním pro každého, kdo to potřebuje. Tady v Evropě jednoznačně patříme mezi nejbohatší lidi celé planety a využíváme přitom také zdroje celé planety. Když už se někdo rozhodne odejít ze své země, musí mít opravdu důvod; a naším úkolem je připravit jim prostor, abychom mohli žít spolu.
Jak by podle vás měli jednotliví lidé pomáhat?
Při posledním sčítání lidu jsem uvedl národnost moravskou. Ne, že bych byl nějaký separatista, ale baví mě název této země a to, že Moravanem může být úplně kdokoli, kdo tady chce žít a rozvíjet se. Mohu uvést pěkný příklad z mé farnosti. Bývalý starosta obce už dříve podpořil přijetí jedné rodiny barmských uprchlíků, kteří u nás dostali příležitost pro nový start. Současným výsledkem je třeba to, že nejstarší syn chodí po vesnici o hodech v hanáckém kroji jako jeden ze stárků. Výkřiky „Čechy Čechům“ jsou nesmysl. Celá naše země a středoevropský prostor je tak dotčený přecházením různých lidí, že by se tomu mělo říkat spíš středoevropská národnost. Otázky imigrace se navíc úplně hloupě míchají s otázkou islámu.
Islám ale ve střední Evropě nemá žádnou tradici…

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: David Daniel