Slavný slovenský básník Ľubomír Feldek pro PL. O zbytečném heroizování Listopadu 89, střetu kultur za migrační krize i o Klausovi s Koženým

06.12.2015 8:25 | Zprávy

ROZHOVOR Zbytečné je například heroizování Něžné revoluce, přece se nikomu nic nestalo, tak proč by si tu někdo měl hrát na hrdinu? Já zas a znova opakuji, že to byla jen ta poslední kapka, která přetekla a skutečnými hrdiny nejsme my, ale naši otcové, kteří seděli ve vězení. A na druhé straně si zas myslím, že by se neměla bagatelizovat ani komunistická minulost. Vidím, že pomalu vypadávají ze hry jako nedůležití i takoví komunisté, kteří si to rozhodně nezaslouží. Nikdy jsem nebyl politik ani politolog, ale i když se na to dívám z ryze spisovatelského pohledu, tedy z pohledu člověka, jehož vždy nejvíc zajímalo, jak si na tom stojíme v otázce svobody projevu – tak vždy budu tvrdit, že pozitivní vývoj v této otázce by nebyl možný bez komunistů, kteří se o něj zasloužili – překvapuje člověk Listopadu 89, básník, prozaik, dramatik a překladatel Ľubomír Feldek.

Slavný slovenský básník Ľubomír Feldek pro PL. O zbytečném heroizování Listopadu 89, střetu kultur za migrační krize i o Klausovi s Koženým
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pamětní deska sametové revoluci na Národní třídě

Mistře, měl jste možnost tvořit a psát za minulého režimu, i nyní. Kdybyste mohl porovnat, je v tom nějaký rozdíl? Dá se přenést něco pozitivního i z dob totality do současnosti? Jak vnímáte současný stav svobody projevu?

Víte, umění je na tom tak – ačkoli říkáme, že velmi potřebujeme svobodu projevu, ve skutečnosti ji potřebujeme nejméně. Už celá staletí, ba tisíciletí, vždy právě tehdy, kdy mělo jen omezenou svobodu projevu, bylo umění nejtvořivější – díky tomu, že muselo přelstít cenzuru, ať už existovala v jakékoli podobě, náboženské anebo diktátorské. Ani biblická podobenství by nevznikla, kdyby v té době byla ideální svoboda projevu. Ani alžbětinská doba, kterou si dnes idealizujeme, nebyla ideální a Shakespeare se musel dívat minimálně na sedmdesát poprav. Ale uměl si s tím poradit, a když chtěl napsat pravdu o Anglii, napsal ji o Dánsku. Když jeho divák zaslechl, jak mu Hamlet z jeviště říká, že ‚je cosi shnilého v státě dánském‘, věděl, že to hnije v Anglii. Touto úvahou však nechci zlehčovat příběhy umělců, na něž nesvoboda dolehla až tak, že v ní nemohli vytvořit nic.

Ano, osudy mnohých byly docela pohnuté, nebo ne?

Byly. Mluvme hlavně o těch, kteří skončili v koncentrácích nebo na Sibiři. Ve slovenské literatuře si své odtrpěl například talentovaný mladý básník Rudolf Dobiáš. V roce 1953 ho jako osmnáctiletého zatkli a v roce 1954 odsoudili na 18 let a ocitl se v Jáchymově, v uranových dolech. A za co? Za nic. Za karikaturu Stalina a Gottwalda, jak se smaží v pekle ve společném kotli. Odseděl si téměř 8 let, propustili ho až na amnestii v roce 1960. A i když vyšel z vězení, ještě dlouho nemohl publikovat.

Vybral jste si právě příklad Rudolfa Dobiáše, proč právě jeho?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jozef Hübel


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Konečný účet za covid. Matematik Fürst to spočítal

4:40 Konečný účet za covid. Matematik Fürst to spočítal

„U nás se ovšem bohužel do covidového běsnění zapojily všechny parlamentní strany s výjimkou strany …