Slavný slovenský básník Ľubomír Feldek pro PL. O zbytečném heroizování Listopadu 89, střetu kultur za migrační krize i o Klausovi s Koženým

06.12.2015 8:25 | Zprávy

ROZHOVOR Zbytečné je například heroizování Něžné revoluce, přece se nikomu nic nestalo, tak proč by si tu někdo měl hrát na hrdinu? Já zas a znova opakuji, že to byla jen ta poslední kapka, která přetekla a skutečnými hrdiny nejsme my, ale naši otcové, kteří seděli ve vězení. A na druhé straně si zas myslím, že by se neměla bagatelizovat ani komunistická minulost. Vidím, že pomalu vypadávají ze hry jako nedůležití i takoví komunisté, kteří si to rozhodně nezaslouží. Nikdy jsem nebyl politik ani politolog, ale i když se na to dívám z ryze spisovatelského pohledu, tedy z pohledu člověka, jehož vždy nejvíc zajímalo, jak si na tom stojíme v otázce svobody projevu – tak vždy budu tvrdit, že pozitivní vývoj v této otázce by nebyl možný bez komunistů, kteří se o něj zasloužili – překvapuje člověk Listopadu 89, básník, prozaik, dramatik a překladatel Ľubomír Feldek.

Slavný slovenský básník Ľubomír Feldek pro PL. O zbytečném heroizování Listopadu 89, střetu kultur za migrační krize i o Klausovi s Koženým
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pamětní deska sametové revoluci na Národní třídě

Mistře, měl jste možnost tvořit a psát za minulého režimu, i nyní. Kdybyste mohl porovnat, je v tom nějaký rozdíl? Dá se přenést něco pozitivního i z dob totality do současnosti? Jak vnímáte současný stav svobody projevu?

Víte, umění je na tom tak – ačkoli říkáme, že velmi potřebujeme svobodu projevu, ve skutečnosti ji potřebujeme nejméně. Už celá staletí, ba tisíciletí, vždy právě tehdy, kdy mělo jen omezenou svobodu projevu, bylo umění nejtvořivější – díky tomu, že muselo přelstít cenzuru, ať už existovala v jakékoli podobě, náboženské anebo diktátorské. Ani biblická podobenství by nevznikla, kdyby v té době byla ideální svoboda projevu. Ani alžbětinská doba, kterou si dnes idealizujeme, nebyla ideální a Shakespeare se musel dívat minimálně na sedmdesát poprav. Ale uměl si s tím poradit, a když chtěl napsat pravdu o Anglii, napsal ji o Dánsku. Když jeho divák zaslechl, jak mu Hamlet z jeviště říká, že ‚je cosi shnilého v státě dánském‘, věděl, že to hnije v Anglii. Touto úvahou však nechci zlehčovat příběhy umělců, na něž nesvoboda dolehla až tak, že v ní nemohli vytvořit nic.

Ano, osudy mnohých byly docela pohnuté, nebo ne?

Byly. Mluvme hlavně o těch, kteří skončili v koncentrácích nebo na Sibiři. Ve slovenské literatuře si své odtrpěl například talentovaný mladý básník Rudolf Dobiáš. V roce 1953 ho jako osmnáctiletého zatkli a v roce 1954 odsoudili na 18 let a ocitl se v Jáchymově, v uranových dolech. A za co? Za nic. Za karikaturu Stalina a Gottwalda, jak se smaží v pekle ve společném kotli. Odseděl si téměř 8 let, propustili ho až na amnestii v roce 1960. A i když vyšel z vězení, ještě dlouho nemohl publikovat.

Vybral jste si právě příklad Rudolfa Dobiáše, proč právě jeho?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jozef Hübel

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Předškolní péče

Tvrdíte, že je předškolní péče dostupnější. To je sice částečně pravda, ALE. Myslíte, že je to vaše zásluha? Není to náhodou proto, že se rodí čím dál méně dětí? A pak dostupnější také není pro všechny. Vzniká sice řada soukromých školek, dětské skupiny apod., ale máte ponětí, kolik stojí? Proč na n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pět procent na obranu? Staneme se „velkokrmelcem“ nejen Evropy. Počty historika Fidlera

4:44 Pět procent na obranu? Staneme se „velkokrmelcem“ nejen Evropy. Počty historika Fidlera

HISTORIE BEZ HYSTERIE „Z oněch 20 % státního rozpočtu odteče dosti vysoká částka do zahraničí. Toto …