Superbystrý Zeman a tatíček kníže. Víme, co nasadí do války o vaše hlasy

14.01.2013 13:09

Silnou stránkou Karla Schwarzenberga je jeho noblesa a schopnost pohybovat se ve vyšších kruzích, což ještě umocňuje mýtus, který o něm jeho okolí vytvořilo. Miloš Zeman může před druhým kolem prezidentské volby využít dobře působící spontánnosti v televizních diskuzích. Oslovení mediální odborníci zdůrazňují, že oba kandidáti mají charisma a víc než o duel levice a pravice půjde o souboj osobností.

Superbystrý Zeman a tatíček kníže. Víme, co nasadí do války o vaše hlasy
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Prezidentští kandidáti Miloš Zeman, Karel Schwarzenberg a Jiří Dienstbier

Anketa

Takže tedy... Kdo má být prezidentem?

70%
hlasovalo: 149891 lidí

Kampaň před druhým kolem prezidentské volby může zvýraznit silné i slabé stránky obou kandidátů. Nejsilnější zbraní Miloše Zemana by měly být televizní diskuze. „Tam to bude mít snazší díky spontaneitě svého projevu,“ poukazuje pro ParlamentníListy.cz mediální odborník Daniel Köppl na bezprostřední reakce Zemana a za jeho další plus považuje schopnost oslovit lidi z nižších sociálních skupin.

Naopak velkou nevýhodu Miloše Zemana vidí v tom, že je polarizující. „Má buď tvrdé zastánce, nebo lidi, kteří ho nemají rádi, ale nic mezi tím. Nemá příliš schopnost zasáhnout nerozhodnuté voliče, takže bude zajímavé, jak se s tím vypořádá. A určitě je jeho velkou nevýhodou, že ho mladší cílová skupina nemá ráda a dá mu to spolehlivě sežrat,“ tvrdí Daniel Köppl.

Schwarzenberg může uspět, pokud bude nadále hrát mocnáře nad věcí

V případě jeho konkurenta je podle mediálního odborníka klíčové, zda se mu podaří udržet hru vstřícného tatíčka. „U Karla Schwarzenberga všechno stojí na jakémsi mýtu, jaký je kolem něj vytvořen, a to si myslím, že bude těžké udržet. Ale pokud se mu povede nadále hrát tu roli mocnáře nad věcí, tak může uspět,“ domnívá se Daniel Köppl.

„Silné stránky pana knížete jsou ty, že byl odmalička vychováván k velké noblese a že se umí pohybovat v těch nejvyšších vrstvách. Ale on se umí stejně pohybovat i mezi obyčejnými lidmi, o čemž svědčí jeho popularita v jižních Čechách, kde má panství. A také to, že nemlží, ale mluví jako obyčejní lidé,“ hodnotí Jiří Mikeš, lektor komerčních komunikací na Vysoké škole ekonomické, předsedu TOP 09, jehož tři dny před volbami označil pro ParlamentníListy.cz za jednoho ze dvou postupujících.

Na šlapání na jazyk a obhroublost jsme si už zvykli

„Miloš Zeman je naproti tomu daleko pohotovější, možná i vtipnější, sype jako z rukávu všechny ty bonmoty, jeho zásoba všech těhle slovních hříček je nezměrná,“ přidává Jiří Mikeš silné stránky expremiéra a o slabinách obou dvou říká: „Už jsme si na to zvykli, takže u většiny to, že si pan Schwarzenberg šlape na jazyk a Zeman že je trochu obhroublý, vůbec nebude hrát roli.“

Po prvním kole se Miloš Zeman nechal slyšet, že důležité budou televizní debaty. „Pokud se podaří Schwarzenbergovi udržet podobu toho svižného staříka, kterou nastavil v superdebatě České televize na závěr kampaně, tak nemusí být outsiderem. Ale otázka je, jestli se ta pozice dá udržet dlouhodobě a jak moc bude účinná při duelu na rozdíl od diskuze devíti uchazečů. To měl daleko snazší pozici,“ očekává Daniel Köppl, že vyhlášený diskutér Zeman to vůbec nemusí mít snadné.

Nepůjde o souboj levice a pravice, ale duel osobností

Přitažlivost jejich souboje zvyšuje i to, že u obou kandidátů je patrné charisma. „To je věc, kterou nelze natrénovat, to buď máte, nebo nemáte. Většina kandidátů z prvního kola to proti nim neměla a teď budou proti sobě dva lidé, kteří tuto vlastnost mají. A zajímavý souboj to bude i proto, že oba mají odlišné profily. Nepůjde však o souboj levice a pravice, ale bude to čistě souboj dvou osobností,“ myslí si mediální odborník.

„Odpovědi pana Zemana budou rychlejší, budou pohotovější, kdežto odpovědi pana knížete budou svým způsobem jednodušší, stručnější, ale vystihnou podstatu, i když nebudou pravděpodobně tak hezké jako pana Zemana, který ho v tomhle dost předčí,“ odhaduje průběh televizních debat bývalý prezident Rady pro reklamu a dlouholetý ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš, podle něhož hrají televizní diskuze nesporně velkou roli.

Zemanův štáb nedocenil význam sociálních sítí

„Zároveň ale poradci pana Schwarzenberga dobře vědí, že mladá generace na televizi a noviny kašle. Má ty své sociální sítě a v tom je nedostatek pana Zemana, že si to jeho štáb neuvědomil, takže mladá generace je pokryta vystoupeními pana Schwarzenberga. Střední a starší generace si bude televize pochopitelně všímat. Budeme sledovat, jak se kdo bude potit, jak bude oblečený, svou roli bude hrát i to, jestli je televize nechá stát, nebo jestli je posadí do křesel,“ upozorňuje Jiří Mikeš na zdánlivé nedůležité maličkosti.

Podle bývalého šéfredaktora týdeníku Marketing&Media míří Miloš Zeman svou rétorikou na lidí, kteří na tom nejsou z hlediska příjmů úplně nejlépe, a na pasivnější konzumenty médií, kteří nemají příliš touhu přijímat zásadní rozhodnutí a rozhodně to nejsou opinion leaders, názoroví vůdci. „Právě tuto skupinu oslovuje Karel Schwarzenberg, ale i tu, kde jsou lidé, kteří se za opinion leadery pouze považují, tedy pseudointelektuálové a kulturní fronta,“ podotýká Daniel Köppl.

Češi straní slabším, role favorita nesvědčila ani Fischerovi

Podle Jiřího Mikeše oslovuje Karel Schwarzenberg lidi s vyšším vzděláním a mladou generaci, kdežto na stranu Zemana se přikloní levicoví voliči. „Tenhle národ by podvědomě chtěl mít na Hradě někoho, kdo se konečně nebude plést do politiky, kdo bude reprezentovat a usměrňovat. A pan Zeman jako zkušený politik by do ní zasahoval, zatímco pan Schwarzenberg by se staral hlavně o to, abychom měli dobrou image ve světě a aby náš prezident nás opravdu dobře reprezentoval,“ říká pro ParlamentníListy.cz Jiří Mikeš.

Sdělovací prostředky – a některé zcela jednoznačně – se před prvním kolem většinou sešikovaly na podporu Karla Schwarzenberga. „Na příkladu Jana Fischera se ale ukázalo, jak je nevýhodné být favoritem, protože Češi spíš straní těm slabším. To není jako ve Spojených státech nebo ve Velké Británii, kde je důležité být favoritem, u nás to je úplně obráceně. Pro Miloše Zemana teď bude důležité stáhnout se z pozice favorita a on už na tom systematicky pracuje, aby byl v té druhé pozici, tedy vnímán jako ten slabší,“ všímá si Daniel Köppl.

Voliči si udělají úsudek i bez médií, nejsou hloupí

To, že jsou média většinou na straně Karla Schwarzenberga, nepovažuje za výhodu ani Jiří Mikeš. „Diváci, posluchači a čtenáři také některým novinářům příliš nefandí. Lidé koneckonců nejsou hloupí a už jsme více než dvacet let svědky toho, co se v mediálním světě děje. Takže si udělají úsudek sami a doporučení novinářů nebudou brát až tak vážně, protože lidé nejsou pitomí,“ dodává Jiří Mikeš.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Věřit Rakušanovi Vrbětice? Politiky ani policie nepřesvědčila

20:00 Věřit Rakušanovi Vrbětice? Politiky ani policie nepřesvědčila

Konec vyšetřování vrbětického výbuchu, ke kterému došlo před deseti lety. Stojí za tím Rusko, ale ni…