Baťova vnučka stvrdila podpisem převod letadla Zlínu

26.10.2021 13:55 | Tisková zpráva

K příležitosti oficiálního předání věrné makety Baťova letounu Junkers F 13ge ze strany Nadace Tomáše Bati pro statutární město Zlín se konal v Památníku Tomáše Bati slavnostní akt podpisu darovací smlouvy. Ceremonie se zúčastnili primátor města Zlín Jiří Korec, ředitel Nadace Tomáše Bati Pavel Velev a vnučka Tomáše Bati Rosemarie Blyth-Bata.

Baťova vnučka stvrdila podpisem převod letadla Zlínu
Foto: zlin.eu
Popisek: Zlín, ilustrační foto.

Dominantou prostoru znovuobnoveného Památníku je věrná maketa letadla, jehož výrobu, financování a instalaci zajistila Nadace Tomáše Bati pro město Zlín. Maketa letounu, ve kterém tragicky zahynul Tomáš Baťa, byla instalována při slavnostním otevření zlínského klenotu v květnu 2019.

První úvahy o výrobě makety letounu Junkers F 13ge pro Památník Tomáše Bati směřovaly na zahraniční firmy. Z Německa přicházely zprávy, že zde již existuje několik exemplářů, dokonce plně funkčních. „Nicméně po první cenové nabídce a termínech pro nás byly předložené podmínky nepřijatelné. A tak jsme začali hledat tuzemského výrobce. Po několika návštěvách leteckých společností, které měly předpoklady k výrobě, padla volba na základě výběrového řízení na olomouckou firmu TechProAviation. Tato firma měla k dispozici potřebné technické vybavení i odbornou erudici, nabídla i akceptovatelnou cenu a navíc se zavázala k termínu dohotovení,“ popisuje prvotní fázi procesu ředitel Nadace Tomáše Bati Pavel Velev.

Rozhodnutí vrátit do Památníku Tomáše Bati jeho nejzásadnější artefakt, tedy letoun Junkers F 13ge, ve kterém havaroval v roce 1932 Tomáš Baťa a jeho pilot Jindřich Brouček, padlo v roce 2017. V té době již započala i samotná rekonstrukce Památníku a zprvu se zdálo, že na výrobu makety nebude dostatek času. Určitou dobu zabralo hledání vhodného výrobce a poté dalšího půl roku trvala jednání o smlouvě. „Příprava technických podkladů pro výrobu započala v polovině roku 2018. Velmi nám při tom pomohly rady pracovníků Muzea Hugo Junkers v německém Dessau, kde přesnou repliku Ju F 13 před lety sami postavili. Pro laika nebylo jednoduché si představit, jak výroba makety bude probíhat. TechProAviation pro stavbu využila 3D technologie a inovativní metodu konstrukce tzv. Hole to Hole. Bylo potřeba tisíce jednotlivých dílců, které se spojovaly nýty. Nejprve vznikla kostra letounu a na ni se pak připevňovaly jednotlivé dílce. Největší problém se objevil při výrobě vlnitého plechu, jelikož se celý potah letadla musel udělat vlnka po vlnce v lisu. Trvalo se na přesném tvaru, barvách i imatrikulacích stroje. Jedinými originálními dílci na maketě jsou kola, která jsme našli ve Švýcarsku,“ osvětluje Pavel Velev.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Komunisté

Myslíte, že SOCDEM pomůže se dostat Komunistům zpět do Sněmovny? Podle mě je to přesně naopak. A vás se ptám, proč myslíte, že řada voličů i dnes volí komunisty? Nemyslíte, že je to i vaší vinou, protože neumíte dělat sociální politiku?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Uherské Hradiště: Město potvrzuje svůj turistický potenciál

22:42 Uherské Hradiště: Město potvrzuje svůj turistický potenciál

Uherské Hradiště si stále upevňuje svou pozici atraktivního cíle cestovního ruchu v regionu Slovácka…