Benešov: Projekt Benešovsko žije příběhy pokračuje

01.11.2020 13:53

Podnítit zájem žáků o tvůrčí psaní a rozvíjet jejich talent i povědomí o místní kultuře, hodnotách a historii je cílem projektu Benešovsko žije příběhy. Pro děti z mateřských a základních škol z ORP Benešov ho připravila Posázaví o. p. s. ve spolupráci s městem Benešov a Muzeem umění a designu v rámci Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání (MAP). V letošním školním roce se uskuteční jeho druhý ročník.

Benešov: Projekt Benešovsko žije příběhy pokračuje
Foto: wikipedia
Popisek: Benešov

„Projekt je hezký a zajímavý a setkal se s velkým ohlasem. Věříme, že se do něj letos zapojí ještě víc škol než loni. Předpokládá se ale také jejich větší spolupráce – bude třeba, aby z prací, které jejich žáci vytvoří, vybraly deset nejzdařilejších, které nám pak pošlou do finále. Předvýběr je důležitý, jinak by porota hodnocení příběhů nemusela zvládnout. To je asi jediná změna proti loňsku, kdy porota posuzovala celkem 86 prací. Některé školy jich poslaly pět, jiné ale i 20,“ řekla koordinátorka MAP Jana Čechová.

Předškoláci a školáci mají za úkol vytvořit příběh, jehož hlavním hrdinou může být (ale nemusí) reálná nebo fiktivní postava z minulosti nebo současnosti. Jedinou podmínkou je, že děj musí být zasazen do Benešova či jeho okolí. Příběhy mladších dětí zapíše pedagog, autoři je pak mohou sami ilustrovat. Od starších dětí se očekává povídka, pohádka, rozhovor, deník, básnička nebo jiný slohový či literární útvar v rozsahu maximálně jedné strany A4. Projekt má tři kategorie – MŠ, 1. st. ZŠ a 2. st. ZŠ – a každá škola může do dané kategorie nominovat až 10 žákovských prací, které bude považovat za nejzdařilejší.

Anketa

Zaslouží si herec Josef Dvořák státní vyznamenání?

88%
12%
hlasovalo: 17898 lidí

„Téma projektu může být jedním ze zadání distanční výuky, na kterou školy přešly v rámci opatření přijatých v souvislosti s šířením koronaviru. Žáci totiž mají mnohdy za domácí úkol napsat slohovou práci,“ dodala Jana Čechová. Pedagogům by doporučila, aby děti nasměrovali, aby více přemýšlely nad literárním útvarem, který si pro příběh zvolí – nemusejí nutně psát klasické vyprávění, ale mohou vytvořit rozhovor, báseň, reportáž… Porota totiž ocení kreativitu nejen v obsahu, ale také ve formě jeho zpracování.

Vybrané práce školy zašlou nejpozději do 31. ledna 2021 v elektronické podobě (nejlépe ve wordovém dokumentu) na adresu info@posazavi.com, do předmětu e-mailu napíší BENEŠOVSKO ŽIJE PŘÍBĚHY. Případně je mohou doručit poštou či osobně na adresu: Posázaví o. p. s., Masarykovo náměstí 1, piaristická kolej, 256 01 Benešov. Obálku označí nápisem BENEŠOVSKO ŽIJE PŘÍBĚHY a uvedou název školy. Z doručených prací porota vybere 20 nejzdařilejších příběhů. Jejich autoři budou oceněni a vybrané práce budou zařazeny do knihy Benešovsko žije příběhy (2. ročník).

První ročník projektu Benešovsko žije příběhy podle Jany Čechové ukázal, že dětí, které baví psát, je v regionu dost. Od druhého pololetí proto chtějí v rámci MAP otevřít Klub tvůrčího psaní pro žáky základních škol, který by jejich lásku k tvorbě a talent rozvíjel. „Klub by měl být spíš zážitkový, nebyl by tedy jenom o samotné tvorbě, ale i o zážitcích – jeho členové by se potkávali se zajímavými osobnostmi, ať už spisovateli, novináři, pamětníky či blogery, ale podívali by se také do zajímavých míst jako tiskárny, vydavatelství nebo knihovny,“ prozradila.

Do prvního ročníku projektu Benešovsko žije příběhy se zapojilo kolem 140 dětí, které vytvořily 86 příběhů. Nejzdařilejších 21 povídek, pohádek či básniček vyšlo v knize Benešovsko žije příběhy, některé z nich jejich autoři sami ilustrovali, k dalším vytvořily obrázky děti z výtvarného kroužku MUD*. Kniha byla pokřtěna letos v červnu v rámci malé slavnosti.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Olomouc: Místní diskutovali o podobě páteřní ulice v Droždíně

20:27 Olomouc: Místní diskutovali o podobě páteřní ulice v Droždíně

Zpomalení dopravy a větší bezpečnost. To jsou v kostce hlavní záměry přestavby páteřní ulice v Drožd…