Brno: Projektová soutěž o podobu nového hlavního nádraží

28.08.2020 21:23

Jak by mohlo vypadat budoucí nové brněnské nádraží a okolní čtvrť? Na to budou hledat odpověď odborníci po celém světě. Na konci srpna bude vyhlášena dvoufázová projektová soutěž o návrh nového hlavního nádraží.

Brno: Projektová soutěž o podobu nového hlavního nádraží
Foto: brno.cz
Popisek: Brněnský magistrát

Zadáním je navrhnout nové brněnské hlavní nádraží a mostní konstrukce a dále urbanisticko-dopravně-architektonické řešení veřejných prostranství a budov v přednádražním a zanádražním prostoru. Kromě vlakové je nutné vyřešit i neželezniční dopravu (terminál MHD, autobusové nádraží, parkování, pěší vazby atd.).

„Cílem mezinárodní soutěže, kterou ve spolupráci s městem Brnem zadáváme, je získat komplexní návrh, jenž bude funkční a realizovatelný. Řešený prostor se nachází v katastrálním území Komárov, Štýřice a Trnitá. Dělí se do tří částí: na samotné drážní těleso o ploše 11,7 hektaru a k němu přiléhající přednádražní (6,2 ha) a zanádražní (5,6 ha) území. Rozsah drážního tělesa je vymezen mosty přes řeku Svratku a přes ulici Plotní, které jsou také předmětem návrhu. Na tento prostor bude navazovat rozvojová lokalita Trnitá jižně od historického centra Brna. Nové nádraží bude jak železniční, tak autobusové a povedou k němu dvě nové tramvajové tratě. Podmínkou je, aby uchazeči do železničního uzlu umístili celkem 18 kolejí,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Anketa

Je špatně, když se lidé smějí zranění prezidenta Zemana?

95%
5%
hlasovalo: 13771 lidí

Účastníci soutěže mají za úkol navrhnout budovu nového hlavního nádraží včetně zastřešení, podoby nástupišť a fasád drážních objektů. Očekávají se i vize veřejných prostranství a nových budov na severní a jižní straně řešeného území. Rovněž se bude hledat optimální poloha a podoba autobusového nádraží. Návrh také musí zohlednit napojení na městskou dopravní síť. Podstatný bude komfort pro pěší a pro cyklisty. Pro ty by měla být lokalita napojena na páteřní cyklotrasy. Požaduje se, aby soutěžní návrhy v maximální možné míře využívaly přírodě blízká opatření, která zmírňují důsledky změny klimatu a snižují odtok srážek z řešeného území.

Vyhlášení soutěže k 31. srpnu 2020 a další průběh organizačně zajistí Kancelář architekta města Brna. Společnými zadavateli soutěže jsou město Brno a státní organizace Správa železnic. Návrhy do 1. fáze soutěže musí být odevzdány do 1. února 2021, do 2. fáze podle předpokladu postoupí nejvýše 4 soutěžní návrhy. Harmonogram 2. fáze soutěže bude ještě upřesněn.

Zadavatelé jsou při výběru návrhu vázáni stanoviskem poroty a přijmou rozhodnutí o výběru návrhu do 90 dnů od vydání stanoviska poroty.

Správa železnic a město Brno mají v úmyslu uzavřít s vítězným týmem smlouvu na zhotovení architektonické studie včetně autorského dohledu a navazujících činností.

(zdroj: brno.cz)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Turnov: Ovce na dvoře i prevence šikany

22:28 Turnov: Ovce na dvoře i prevence šikany

Experti na školství vyrazili za inspirací do holandských škol. Třicet osm zástupců škol z celého Čes…