Další várka nových trolejbusů pro Hradec se už připravuje v Plzni

03.06.2012 17:03 | Zprávy

Další šestice nových nízkopodlažních trolejbusů, které posílí vozový park královéhradecké městské hromadné dopravy, se právě připravuje v plzeňské společnosti ŠKODA ELECTRIC a.s.

Další várka nových trolejbusů pro Hradec se už připravuje v Plzni
Foto: hradeckralove.org
Popisek: Pohled na historické náměstí v Hradci Králové

Tentokrát jsou mezi nimi také dva vozy s pomocným dieselovým agregátem schopné jízdy i mimo trolejové vedení. Po absolvování zkoušek a schválení Drážním úřadem se nové vozy v krátkém provedení objeví před prázdninami královéhradeckých ulicích. Cestující tak bude vozit již 23 trolejbusů z celkového počtu 31, na které získal dopravní podnik dotaci z Evropské unie.

Očekávaná dodávka trolejbusů je výjimečná v tom, že její součástí budou i dva vozy (30 Tr s DG) s pomocným dieselovým agregátem schopné jízdy i mimo trolejové vedení. „Těchto vozů je po republice jen několik a většinou slouží jen pro nouzový provoz. Náš dopravní podnik však jako jediný tento typ využívá pro pravidelnou linku,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek dopravního podniku Vladimír Pejřil. Trolejbus s agregátem můžete potkat na lince číslo 1 do Kluků. Jízdu městem až na Nový Hradec absolvuje jako každý jiný trolejbus, z Nového Hradce do Kluků však trolejové vedení není. Trolejbus se tedy odpojí, spustí sběrače (lidově klacky) ke střeše a zbylou trasu projede s pomocí dieselagregátu.

První kombinovaný trolejbus se na lince do Kluků objevil už v roce 1994. „V situaci, kdy je 90 % trasy pod trolejovým vedením, by bylo neekonomické nasazovat na tuto linku autobus a zrovna tak i vybudování nového trolejového vedení by byla značná investice,“ vzpomíná na vznik myšlenky Vladimír Pejřil. Zrodil se tak nápad vyrobit přívěsný agregát, který by vozu dodával elektrickou energii v době, kdy nebude napojený na trolejové vedení. „Po konzultaci s projektanty Českých drah jsme vlastními silami agregát vyrobili. Přívěs byl na podvozku vojenské polní kuchyně, dynamo generátoru z posunovací lokomotivy a trolejbus byl s přívěsem propojen kabelem přes zásuvku,“ vrací se do historie dopravně-technický náměstek. Originální vůz jezdil po Hradci až do roku 2000, kdy se na trhu objevil profesionální typ (TR 21 ACI), který měl již agregát vestavěný uvnitř vozu a disponoval už i automatickým stahováním i nasazováním sběračů. V Hradci dosud slouží. Při plánování současné obměny vozového parku se opět s takovým vozem počítalo a pro případ zálohy byly tentokrát objednány trolejbusy dva.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Občanství politiků

Také si myslím, že by ministr a nejen on, ale všichni politici, co zde chtějí kandidovat měli mít české občanství. Navrhnete to tedy dát do Ústavy? Pokud vím, nyní musí mít české občanství snad jen prezident nebo ani ten ne? A souhlasíte se mnou, že by se to mělo týkat všech politiků, i třeba těch k...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústí nad Labem: Město dostalo předčasný vánoční dárek

16:21 Ústí nad Labem: Město dostalo předčasný vánoční dárek

Ústí nad Labem bylo mimořádně úspěšné v žádosti o grant od Evropské komise.