„Mohu potvrdit, že od 1. 8. 2025 bude platit navýšení rychlosti na 130 km/h přes den a v noci, od 22:00 do 6:00 hodin, zůstává snížení na 80 km/h,“ uvedl Miroslav Mazal z Oddělení regionální a celostátní komunikace ŘSD.
Město má nejvyšší zájem na tom, aby byl zajištěn na této komunikaci provoz bez omezování a s co nejnižší hlučností pro okolí. Za úpravami výše maximální povolené rychlosti na 100 km/h a na 80 km/h během noci v souvislosti s naměřeným nadlimitním hlukem stojí Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ), jehož vůli musí plnit Ředitelství silnic a dálnic.
Frýdek-Místek zaslal Dopravnímu a energetickému stavebnímu úřadu a Ministerstvu dopravy odmítavé stanovisko vůči omezení rychlosti na obchvatu města, s tím, že při rozhodování nebyl dodržen princip proporcionality. Což znamená, že ochranou práva několika jedinců, kteří si stěžují na hluk, může dojít k omezení práv mnohem větší skupiny obyvatel. Snížením rychlosti na obchvatu a zejména možným návratem tranzitní dopravy na průtah města by mohlo být negativně dotčeno opět celé město, což by se odrazilo na zdraví občanů.
Byl Jiří Krampol dobrý herec i dobrý člověk?Anketa
V tiskové zprávě 10. 7. 2025 město vyjádřilo nesouhlas se snižováním rychlosti na úseku obchvatu města přes řeku Morávku. A nadále, jak avizovalo, činilo kroky ke zvrácení rozhodnutí Dopravního a energetického stavebního úřadu omezit rychlost na obchvatu města. Primátor Petr Korč (Naše Město F-M) komunikoval s ministrem dopravy Martinem Kupkou a jednal s ředitelem ŘSD Radkem Mátlem.
„Omezování rychlosti na obchvatu nebylo rozhodnutím města a nesouhlasili jsme s ním. Je velmi důležité, aby obchvat plnil svůj účel a aby řidiči mohli využívat možnost rychlého objetí města. Snižování rychlosti by je od jízdy přes obchvat mohlo odradit a opět bychom řešili ucpané město a zhoršený stav ovzduší. S panem ředitelem jsme situaci důkladně probrali a dostal jsem příslib navrácení úprav proti hluku a vrácení původní maximální povolené rychlosti,“ uvedl primátor Petr Korč.
Dopravní a energetický stavební úřad původně zvažoval obchvat uzavřít do doby odstranění závad. „Pouhé“ snížení rychlosti bylo kompromisním řešením ze strany Ředitelství silnic a dálnic.
„Prioritou je navrácení původní rychlosti, nicméně naším cílem je samozřejmě také zajištění provedení protihlukových opatření. Jsme rádi, že Ředitelství silnic a dálnic již zčásti protihluková opatření provedlo a bude s nimi pokračovat,“ dodal primátor Petr Korč.
„Na obchvat jsme všichni čekali 25 let a byla by velká škoda, kdyby kvůli dětským bolestem došlo k omezení jeho užívání. Věřím, že se ŘSD vypořádá s vzniklými nedostatky, zajistí jejich technické řešení a obchvat bude plně sloužit ke spokojenosti občanů,“ uzavřel náměstek primátora pro rozpočet, finance, investice, útvar hlavního architekta a dopravu a silniční hospodářství města Jiří Kajzar (Naše Město F-M).
Proč byla rychlost snížena
Nadlimitní hluk byl naměřen u stavebního objektu „Most přes řeku Morávku“. Dopravní a energetický stavební úřad, odbor staveb pozemních komunikací, proto nařídil dne 10. 2. 2025 Ředitelství silnic a dálnic s.p. odhlučnit mostní dilatační uzávěr a také provést osazení přechodného dopravního značení snižujícího v daném úseku nejvyšší povolenou rychlost na 100 km/h. Začátkem června Dopravní energetický stavební úřad své rozhodnutí upřesnil na omezení rychlosti rozdílně v denní a noční dobu (100 km/h v denní dobu, 80 km/h v noční dobu). Ministerstvo dopravy následně opět schválilo osazení příslušných dopravních značek.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV