Viktor Kolář, fotograf okamžiku nadčasovosti, solitér, nepotřebuje velkolepé události, vyhýbá se atraktivním a drásavým námětům. To podstatné a důležité o stavu krajiny a lidské duše zprostředkovává zobrazením souhry banálních příhod. Jeho fotografie zrcadlí nesmlouvavost, drsnost, ale i osobitost a poetiku ostravské a kanadské krajiny, ve které se Viktor Kolář pohybuje či pohyboval. Přináší subjektivní výpověď o devastaci krajiny i lidské duše, výpověď o člověku a jeho zakódování v mezilidských vztazích, o faktorech odcizenosti, vykořeněnosti spojených s proměnlivostí a pomíjivostí společenských podmínek, životních stylů, povah generací a kultur.
Koncepce výstavy je rozčleněna do tří základních celků, a to na tvorbu do roku 1968 s ostravským tématem, kanadské období z let 1968–1973 a období po návratu zpět do Ostravy až do současnosti.
Ostrava Viktora Koláře v sobě spojuje směs zvláštních typů lidí všech generací, starousedlíků i lidí, kteří sem přišli za prací. Obrazy zachycují autentickou povahu i poetiku městské svérázné průmyslové krajiny, staré červené dělnické domky, důlní věže a komíny, jež se pro Viktora Koláře staly osobním celoživotním tématem v proměnné času. Fotografické obrazy z 50. a 60. let 20. století jsou obestřeny posunutou realitou ostravského života. Odrážejí stavy Kolářova dospívání, objevování, subjektivního prožívání času a situací, které v životě individualit mohou mít zásadní význam. Porážka Pražského jara v roce 1968, ale i osobní zvědavost na svět „tam venku“ vedly Viktora Koláře k odchodu ze země. Dva roky strávil v torontských fotografických laboratořích firmy BGM Imaging. Přes den zpracovával materiály mnoha zajímavých, důležitých a slavných fotografů, ostatní čas věnoval vlastnímu fotografování. Zásadní obrat v Kolářově vlastní tvorbě přineslo přátelství s kanadským fotografem Michaelem Semakem. Pomohl Viktorovi Kolářovi s realizací komorní výstavy v Torontské knihovně, v části zvané Rosedale a podpořil i jeho grantový projekt v Ontariu. Přes rozbíhající se úspěšnou fotografickou kariéru jak v Kanadě, tak ve Spojených státech se Viktor Kolář definitivně rozhodl k návratu do Ostravy.
Výtvarné workshopy k výstavě "Viktor Kolář: Retrospektiva"
Tyto workshopy jsou určeny nejen rodinám s dětmi, ale i individuálním návštěvníkům všech věkových kategorií. Probíhají postupně v různých objektech GHMP a snaží se být přitom co nejvíce formálně i obsahově provázány s podstatou konkrétní výstavy či expozice. Přestože jsou tyto akce koncipovány především pro rodiny s dětmi, jsou vhodné i pro všechny ostatní individuální zájemce všech věkových kategorií. Podstatou těchto zhruba pětihodinových workshopů je bezprostřední výtvarná reakce na aktuální výstavy i stálé expozice. Účastníci workshopů mají možnost seznámit se s tradičními i netradičním technikami z oblasti kresby, malby, fotografie, prostorové tvorby, intermediální, akční i konceptuální tvorby atd. Výhodou pro všechny zájemce je doba jejich konání, tzn. o víkendu. Čas příchodu a odchodu je ve vymezeném čase individuální. Výtvarný materiál je zajištěn ze strany GHMP. V rámci výtvarných reakcí na výstavu se bude formálně i obsahově experimentovat s tématem "krajina". Reprodukce zde přítomných fotografií budou prostřednictvím dokreslování, fotomontáží, koláží a retuší nejrůzněji proměňovat, např. kombinovat prvky z fotek industriálních (Ostrava) s detaily z fotodokumentací přírody (Kanada). Industriální prostředí tak získá některé přírodní motivy a čistá kanadská příroda bude doplněna o některé atributy průmyslového prostředí. Vznikne tak výjimečný "fotosurrealistický" svět - fiktivní neexistující krajina, kde se bude křížit čas i prostor. Kde se také tím pádem mohou náhodně potkat osoby, které by se za normálních okolností nikdy nemohly setkat.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Magistrát hl.m. Prahy