Galerie hl. m. Prahy zve na výstavu retrospektivních fotografií Viktora Koláře

28.06.2013 13:27 | Zprávy

Expozice výstavy Viktora Koláře nabízí ucelený pohled na osobitou fotografickou tvorbu s výlučným a vyhraněným celoživotním ostravsko-kanadským tématem. Zahrnuje fotografické obrazy od roku 1959 do současnosti, jež tlumočí konkrétnost daného místa a silného časového akcentu vytrženého z toku lidského bytí.

Galerie hl. m. Prahy zve na výstavu retrospektivních fotografií Viktora Koláře
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pohled na Prahu

Viktor Kolář, fotograf okamžiku nadčasovosti, solitér, nepotřebuje velkolepé události, vyhýbá se atraktivním a drásavým námětům. To podstatné a důležité o stavu krajiny a lidské duše zprostředkovává zobrazením souhry banálních příhod. Jeho fotografie zrcadlí nesmlouvavost, drsnost, ale i osobitost a poetiku ostravské a kanadské krajiny, ve které se Viktor Kolář pohybuje či pohyboval. Přináší subjektivní výpověď o devastaci krajiny i lidské duše, výpověď o člověku a jeho zakódování v mezilidských vztazích, o faktorech odcizenosti, vykořeněnosti spojených s proměnlivostí a pomíjivostí společenských podmínek, životních stylů, povah generací a kultur.

Koncepce výstavy je rozčleněna do tří základních celků, a to na tvorbu do roku 1968 s ostravským tématem, kanadské období z let 1968–1973 a období po návratu zpět do Ostravy až do současnosti.

Ostrava Viktora Koláře v sobě spojuje směs zvláštních typů lidí všech generací, starousedlíků i lidí, kteří sem přišli za prací. Obrazy zachycují autentickou povahu i poetiku městské svérázné průmyslové krajiny, staré červené dělnické domky, důlní věže a komíny, jež se pro Viktora Koláře staly osobním celoživotním tématem v proměnné času. Fotografické obrazy z 50. a 60. let 20. století jsou obestřeny posunutou realitou ostravského života. Odrážejí stavy Kolářova dospívání, objevování, subjektivního prožívání času a situací, které v životě individualit mohou mít zásadní význam. Porážka Pražského jara v roce 1968, ale i osobní zvědavost na svět „tam venku“ vedly Viktora Koláře k odchodu ze země. Dva roky strávil v torontských fotografických laboratořích firmy BGM Imaging. Přes den zpracovával materiály mnoha zajímavých, důležitých a slavných fotografů, ostatní čas věnoval vlastnímu fotografování. Zásadní obrat v Kolářově vlastní tvorbě přineslo přátelství s kanadským fotografem Michaelem Semakem. Pomohl Viktorovi Kolářovi s realizací komorní výstavy v Torontské knihovně, v části zvané Rosedale a podpořil i jeho grantový projekt v Ontariu. Přes rozbíhající se úspěšnou fotografickou kariéru jak v Kanadě, tak ve Spojených státech se Viktor Kolář definitivně rozhodl k návratu do Ostravy.

Výtvarné workshopy k výstavě "Viktor Kolář: Retrospektiva"

Tyto workshopy jsou určeny nejen rodinám s dětmi, ale i individuálním návštěvníkům všech věkových kategorií. Probíhají postupně v různých objektech GHMP a snaží se být přitom co nejvíce formálně i obsahově provázány s podstatou konkrétní výstavy či expozice. Přestože jsou tyto akce koncipovány především pro rodiny s dětmi, jsou vhodné i pro všechny ostatní individuální zájemce všech věkových kategorií. Podstatou těchto zhruba pětihodinových workshopů je bezprostřední výtvarná reakce na aktuální výstavy i stálé expozice. Účastníci workshopů mají možnost seznámit se s tradičními i netradičním technikami z oblasti kresby, malby, fotografie, prostorové tvorby, intermediální, akční i konceptuální tvorby atd. Výhodou pro všechny zájemce je doba jejich konání, tzn. o víkendu. Čas příchodu a odchodu je ve vymezeném čase individuální. Výtvarný materiál je zajištěn ze strany GHMP. V rámci výtvarných reakcí na výstavu se bude formálně i obsahově experimentovat s tématem "krajina". Reprodukce zde přítomných fotografií budou prostřednictvím dokreslování, fotomontáží, koláží a retuší nejrůzněji proměňovat, např. kombinovat prvky z fotek industriálních (Ostrava) s detaily z fotodokumentací přírody (Kanada). Industriální prostředí tak získá některé přírodní motivy a čistá kanadská příroda bude doplněna o některé atributy průmyslového prostředí. Vznikne tak výjimečný "fotosurrealistický" svět - fiktivní neexistující krajina, kde se bude křížit čas i prostor. Kde se také tím pádem mohou náhodně potkat osoby, které by se za normálních okolností nikdy nemohly setkat.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Magistrát hl.m. Prahy

GD

Když se tak navážíte do Knotka, zkusil jste sám něco udělat, abyste změnil green deal? Podle mě se tak či tak musí ozvat většina, aby byla šance něco změnit, i když se obávám, že EK stejně nic měnit nehodlá a je zatvrzelá ve svém ekošílenství a vůbec žije zřejmě v jiném vesmíru. Co vy na to?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Olomouc: Švýcarské nábřeží je na měsíc uzavřeno

22:05 Olomouc: Švýcarské nábřeží je na měsíc uzavřeno

Oprava kolejového křížení u Šantovky začala, práce zastaví dopravu až do konce srpna. Linky 3 a 5 př…