„V dnešní době je naprosto logické, že občané mají možnost vybrané záležitosti vyřešit z pohodlí svého domova pouze od počítače nebo z chytrého telefonu a jejich návštěva na úřadě není nutná. Zároveň to však předpokládá vysokou úroveň zabezpečení dat,“ říká Monika Štayrová, náměstkyně primátora odpovědná za oblast ekonomiky a dotací. Náklady na projekty, které letos hradecký magistrát v oblasti infomačních technologií dokončil a uvedl do provozu, byly více než 48 milionů korun. „Podařilo se nám získat dotace ve výši 35,2 milionů korun. Žádosti jsme podávali do třech různých výzev Integrovaného regionálního operačního programu, z toho v jedné výzvě jsme byli jedním z pouhých šesti projektů schválených k financování. Realizací těchto projektů zároveň naplňujeme koncepci SMART, ke které se město rovněž hlásí. Chceme patřit mezi města, která progresivně využívají IT technologie. Především ke zvyšování dostupnosti a komfortu poskytovaných služeb klientům magistrátu, současně i ke zvyšování efektivity práce úředníků,“ dodává náměstkyně Štayrová.
Prvním projektem, který je v provozu od letošního léta, je Portál občana. Díky němu může veřejnost, firmy či instituce plnohodnotně komunikovat s úřadem elektronicky. Kromě vlastního podání žádosti, a to samozřejmě i mimo úřední hodiny, umožní také sledování aktuálního stavu vyřizování takto učiněných podání. Zatím se to týká jen části agend, a to především v oblasti samosprávy, postupně se ale tato elektronická služba bude rozšiřovat i na vyřizování potřebných záležitostí v jiných oblastech.
Hlavním smyslem Portálu občana je možnost elektronické komunikace s úřadem a minimalizace nutných návštěv občana na magistrátu města. „Stále však zůstane několik činností, u kterých bude nutné na úřad zajít. Týká se to především osobních dokladů, kde občané musejí absolvovat focení a doklad si samozřejmě i fyzicky převzít. Celou řadu agend však chceme postupně plně digitalizovat, občan vyplní on-line formulář, připojí potřebné přílohy a pak bude moci sledovat, který odbor nebo úředník má jeho žádost na starosti. To vše z pohodlí svého domova, dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu,“ vysvětluje Markéta Bartušová, tajemnice Magistrátu města Hradec Králové.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV