Úředníci teď budou sledovat, jak se mírné upřednostnění v podobě navýšení počtu těchto internetových termínů v praxi uchytí a zda toto opatření nebude omezovat odbavování klientů, kteří přišli využít denní pořadí.
Již před koncem loňského roku se elektronický objednávkový systém rozšířil o pátky, které původně sloužily jen neobjednaným příchozím klientům. Praxe však ukázala, že každý rok nechává většina klientů návštěvu ve věci pořízení nového občanského průkazu či cestovního pasu zřejmě na poslední chvíli. „Nejvytíženější je pracoviště vždy od jara do prázdnin a potom před koncem roku, kdy přijíždí lidé pracující v zahraničí, ale bydlící v Hradci. Ti si v průběhu svátků vyřizují nové doklady,“ dodává poznatky z praxe Ľudmila Ducháčová, vedoucí správního odboru magistrátu města.
Úřad vychází v rámci možnosti nyní vstříc klientům, kteří vyhledávají spíše termíny takzvaně „na jistotu“ a objednají se na stanovenou hodinu a stanovený den prostřednictvím elektronického objednávacího systému. „Počet takových termínů jsme na každý den teď nově zkusili navýšit, takže obsloužíme denně více lidí objednaných přes internet. Uvidíme, jak se toto pilotní opatření promítne do praxe. Kdyby to mělo výrazně omezovat a prodlužovat čekací dobu klientům na chodbách přicházejícím bez elektronického objednání, vrátíme se zpět k původnímu režimu,“ vysvětluje okolnosti Ľudmila Ducháčová. Dodává, že prostoje a problémy často dělají klienti, kteří se přes internet objednají, ale pak na úřad nedostaví, ale tuto skutečnost úředníkům nenahlásí. Termín, který by mohl posloužit jinému klientovi, pak bohužel propadá a nám to ubírá čas tím, že pracovnice čeká, zda se klient dostaví místo toho, aby k odbavení vyzvala dalšího v pořadí. „Takových případů je bohužel dost,“ dodává Ľudmila Ducháčová.
V průměru čekají neobjednaní klienti zhruba hodinu
Za leden a únor magistrát přijal celkem 5486 žádostí o osobní doklad, což je průměrně 134 žádostí denně. Jedná se pouze o příjem žádostí o osobní doklad. Pokud započítáme i výdej hotových dokladů, vyšplhá se číslo na 250 obsloužených klientů denně. Za tuto dobu bylo vydáno celkem 4634 dokladů. Z těchto čísel je patrné, že jen za dva měsíce letošního roku pracovnice oddělení obsloužily celkem přes deset tisíc občanů. V průměru čekají v těchto dnech neobjednaní klienti na odbavení zhruba hodinu. Tento průměr je zkreslen zejména tím, že někteří občané chodí na úřad ještě před začátkem pracovní doby, a ti samozřejmě na odbavení čekají podstatně déle. Klienti objednaní přes internet takzvaně „na jistotu“ nečekají, maximálně v řádu několika málo minut. Doklady jsou připraveny k vydání do 30 dnů od podání žádosti. Informaci o vyhotovení dokladu určeného k převzetí klientem úřad zveřejňuje na webových stránkách.
Hradec Králové, jako obec s rozšířenou působností, musí od roku 2012 obsloužit na úseku osobních dokladů necelých 200 tisíc klientů, z nich je polovina Hradečanů. Do spádové oblasti patří 81 obcí, což je rekordní počet obcí spadajících pod jedno pracoviště v celém Česku. V roce 2012 se magistrátu podařilo nad rámec standardního počtu odbavovacích kabin přidělených ministerstvem získat, zaplatit a od té doby na vlastní náklady provozovat další dvě kabiny.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV