Po demontáži stávajících pískovcových stupňů z druhého nádvoří do prostoru ambitu bylo zjištěno, že jejich technický stav neumožňuje další použití. Projektová dokumentace sice jejich špatnou kondici předpovídala, ne však do této míry, neboť pracovala s tím, že zhruba 50 procent stupňů bude znovu použitelných. Realita ukázala opak. Navíc při otevírání historických průduchů z podzemí na povrch se na mnoha místech ukázala degradace zdiva, které proto musí být vybouráno a přestavěno.
Během bouracích prací byla také zjištěna destrukce části obvodové zdi, a tak je nutné její část zcela odstranit a zbytek zabezpečit. Další úpravy jsou už spíše detaily, a jde kupříkladu o sjednocení nadpraží a parapetů u oken tak, aby tyto prvky odpovídaly ostatním oknům v navazujících podlažích.
Využití jezuitské koleje není zcela vyřešeno
Jezuitská kolej je historicky mimořádně cenná budova, jejíž výstavba spadá do doby 17. století, kdy Jičín prožíval slavné období pod patronací vévody Albrechta z Valdštejna. Rozsáhlému komplexu se však v dalších stoletích přestalo dařit. Velmi špatný vliv na stav budovy mělo předlistopadové období, kdy jezuitská kolej byla přenechána posádce sovětské armády.
Po sametové revoluci Jičín marně hledal využití po objekt, který se tak stal de facto brownfieldem. I když využití jezuitské koleje ani dnes není zcela vyřešeno a probíhající stavební úpravy nejsou komplexní rekonstrukcí, zrodila se myšlenka, že by budova mohla částečně sloužit kultuře, například pro výstavy či pro komorní společenské akce.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV