Jihlava: Stát chce rozšířit obchvat města na čtyři pruhy

19.11.2025 19:06 | Tisková zpráva

Rozšíření obchvatu a výstavba druhého tubusu Jihlavského tunelu zvýší bezpečnost a plynulost dopravy.

Jihlava: Stát chce rozšířit obchvat města na čtyři pruhy
Foto: Archiv
Popisek: Jihlava

Centrální komise Ministerstva dopravy jednomyslně schválila zahájení přípravy investiční akce „I/38 Jihlava, obchvat“. Projekt počítá s rozšířením stávajícího dvoupruhového obchvatu na plnohodnotný čtyřpruh v úseku od Jiráskovy po Znojemskou ulici a zahrnuje také vybudování druhého tubusu Jihlavského tunelu. Ten je dnes pouze dvoupruhový, což působí obtíže při pravidelných revizích a mimořádných situacích.

Podle Ministerstva dopravy je rozšíření nezbytné kvůli kapacitě a bezpečnosti. Stávající obchvat je už dnes na hraně dopravní kapacity a s ohledem na očekávaný růst intenzit by v budoucnu nevyhovoval. Zkapacitnění na 2+2 pruhy má zvýšit plynulost i bezpečnost především oddělením protisměrů a prodloužením připojovacích a odbočovacích pruhů. „Rozšíření obchvatu a druhý tubus tunelu budou pro Jihlavu strategické. Pomohou k větší plynulosti i bezpečnosti a zajistí lepší dopravu i v mimořádných situacích. Schválení přípravy vítáme a budeme ŘSD v dalších krocích aktivně pomáhat,“ říká primátor Jihlavy Petr Ryška.

Anketa

Líbí se vám, jak jsou v Praze pojímány oslavy 17. listopadu?

1%
97%
hlasovalo: 8937 lidí

Zásadní je i napojení na městské a regionální dopravní vazby. Význam jihlavského obchvatu dále poroste s navazující stavbou I/38 Jihlava–Stonařov a s novým jihovýchodním obchvatem města. Druhý tubus tunelu bude klíčový i při pravidelných revizích, protože doprava z obchvatu nebude muset sjíždět do města. V místě křižovatky silnic I/38 a II/602 (Pelhřimovská) je navíc dlouhodobě evidována vyšší nehodovost, a i proto materiál zdůrazňuje potřebu dotvoření přímé větve z Pelhřimova na Znojmo.

„Po rozhodnutí komise jsme začali s přípravou: vznikne studie řešení, čeká nás proces EIA a projektové práce. Délka rozšíření bude asi 3,9 km včetně tunelu dlouhého přes 300 metrů. Cílem je plnohodnotný čtyřpruh v kategorii S 21,5 a bezpečné napojení všech křižovatek včetně vybudování druhého tubusu Jihlavského tunelu,“ doplňuje krajský ředitel ŘSD Aleš Kratina.

Harmonogram počítá nejprve se zpracováním studie řešení v roce 2026, následně s procesem EIA, dokumentacemi a majetkoprávním vypořádáním. Samotná realizace projektu je v předběžném plánu cílena na polovinu 30. let. Odhadované náklady činí přibližně 3 miliardy korun bez DPH v cenové úrovni roku 2024.

Rozšíření jihlavského obchvatu zapadá do širší dopravní strategie státu i města. Jihlava se stává klíčovým dopravním uzlem Vysočiny, kde se potkávají významné dopravní směry i moderní infrastruktura – vysokorychlostní trať (VRT) Praha–Brno, Centrální dopravní terminál (CDT) a nově také kapacitnější silniční propojení. „Tyto projekty společně zajistí, že město i region budou mnohem lépe dostupné, bezpečnější a připravené na další rozvoj dopravy i ekonomiky,“ doplnil jihlavský primátor Ryška.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Michaela Šebelová byl položen dotaz

Politická shoda

Nemyslíte, že je víc oblastí, nejen ve zdravotnictví, kde byste měli jako politici najít shodu, aby se opravdu něco pozitivního změnilo? Smutné je, že tomu, že ji najdete nevěřím, i když nechápu, proč je to pro vás takový problém? Nemyslím jen vás osobně, ale obecně, kde je chyba, že nejste absolutn...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Jihlava: Stát chce rozšířit obchvat města na čtyři pruhy

19:06 Jihlava: Stát chce rozšířit obchvat města na čtyři pruhy

Rozšíření obchvatu a výstavba druhého tubusu Jihlavského tunelu zvýší bezpečnost a plynulost dopravy…