Centrální komise Ministerstva dopravy jednomyslně schválila zahájení přípravy investiční akce „I/38 Jihlava, obchvat“. Projekt počítá s rozšířením stávajícího dvoupruhového obchvatu na plnohodnotný čtyřpruh v úseku od Jiráskovy po Znojemskou ulici a zahrnuje také vybudování druhého tubusu Jihlavského tunelu. Ten je dnes pouze dvoupruhový, což působí obtíže při pravidelných revizích a mimořádných situacích.
Podle Ministerstva dopravy je rozšíření nezbytné kvůli kapacitě a bezpečnosti. Stávající obchvat je už dnes na hraně dopravní kapacity a s ohledem na očekávaný růst intenzit by v budoucnu nevyhovoval. Zkapacitnění na 2+2 pruhy má zvýšit plynulost i bezpečnost především oddělením protisměrů a prodloužením připojovacích a odbočovacích pruhů. „Rozšíření obchvatu a druhý tubus tunelu budou pro Jihlavu strategické. Pomohou k větší plynulosti i bezpečnosti a zajistí lepší dopravu i v mimořádných situacích. Schválení přípravy vítáme a budeme ŘSD v dalších krocích aktivně pomáhat,“ říká primátor Jihlavy Petr Ryška.
Líbí se vám, jak jsou v Praze pojímány oslavy 17. listopadu?Anketa
Zásadní je i napojení na městské a regionální dopravní vazby. Význam jihlavského obchvatu dále poroste s navazující stavbou I/38 Jihlava–Stonařov a s novým jihovýchodním obchvatem města. Druhý tubus tunelu bude klíčový i při pravidelných revizích, protože doprava z obchvatu nebude muset sjíždět do města. V místě křižovatky silnic I/38 a II/602 (Pelhřimovská) je navíc dlouhodobě evidována vyšší nehodovost, a i proto materiál zdůrazňuje potřebu dotvoření přímé větve z Pelhřimova na Znojmo.
„Po rozhodnutí komise jsme začali s přípravou: vznikne studie řešení, čeká nás proces EIA a projektové práce. Délka rozšíření bude asi 3,9 km včetně tunelu dlouhého přes 300 metrů. Cílem je plnohodnotný čtyřpruh v kategorii S 21,5 a bezpečné napojení všech křižovatek včetně vybudování druhého tubusu Jihlavského tunelu,“ doplňuje krajský ředitel ŘSD Aleš Kratina.
Harmonogram počítá nejprve se zpracováním studie řešení v roce 2026, následně s procesem EIA, dokumentacemi a majetkoprávním vypořádáním. Samotná realizace projektu je v předběžném plánu cílena na polovinu 30. let. Odhadované náklady činí přibližně 3 miliardy korun bez DPH v cenové úrovni roku 2024.
Rozšíření jihlavského obchvatu zapadá do širší dopravní strategie státu i města. Jihlava se stává klíčovým dopravním uzlem Vysočiny, kde se potkávají významné dopravní směry i moderní infrastruktura – vysokorychlostní trať (VRT) Praha–Brno, Centrální dopravní terminál (CDT) a nově také kapacitnější silniční propojení. „Tyto projekty společně zajistí, že město i region budou mnohem lépe dostupné, bezpečnější a připravené na další rozvoj dopravy i ekonomiky,“ doplnil jihlavský primátor Ryška.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV





