Obě strany mají v nejbližší době podepsat i dodatek k memorandu, které má podpořit novou příležitost propojení autobusového terminálu s hlavním vlakovým nádražím.
Jedním z klíčových bodů jednání radních se stal prostor před libereckým hlavním vlakovým nádražím, který v budoucnu dozná významných změn. Smyslem navrhovaných úprav je odvést běžnou automobilovou dopravu z prostoru před nádražím a celou lokalitu zklidnit a zpříjemnit tak, aby působila dostatečně reprezentativně. Spojení automobilové, vlakové, autobusové dopravy, cyklodopravy a místa pro pěší už město v plánu mělo. Nyní se k němu vrací, a to v konkrétnější podobě integrovaného dopravního uzlu. Mohl by tak vzniknout jeden společný terminál evropského formátu dohromady pro vlaky i autobusy.
„Krajský terminál podle návrhu Kanceláře architektury města (KAM) Liberec zahrnuje zřízení zastávek autobusů přímo v místě vlakového nádraží tak, aby se veškerý čilý ruch, spojený s cestováním, koncentroval na jednom místě. Cestujícím v budoucnu poskytne větší komfort při cestování vlakem i autobusem. Liberec díky tomu získá kultivované prostředí a důstojný vstup do stotisícového města. V tuto chvíli jsme na začátku celého procesu. Nicméně věřím, že se nám povede ho zrealizovat,“ říká k záměru primátor Jaroslav Zámečník.
Zastávky autobusů by vznikly v místě nevyužívaných kolejí podél hlavní nádražní budovy, na současném nástupišti 1 a 2. Tam by byly nástupní zastávky a ty výstupní pak před budovou pošty. K autobusům by bylo tak možné přistupovat přímo z nádražní haly. Tím by se vytvořilo společné přestupní místo pro vlaky a autobusy. Z velké nádražní haly by se tak stala společná odbavovací hala pro cestující vlakem i příměstskou autobusovou dopravou. Liberec se tímto posune mezi vyspělá evropská města.
„Takové řešení by znamenalo vybudovat přeložku úseku stávajících ulic Nákladní a Žitavská. Řidiči mířící rovně by už nemuseli jezdit přes komplikovanou křižovatku, ale objeli by nádražní budovu z opačné strany. Tudy by projížděli také autobusy MHD a příměstské autobusy. Uvažuje se i o zřízení odstavného parkoviště P+R v místě boční nákladní haly. Strategickým záměrem statutárního města je ale také vybudovat parkovací dům na místě současného autobusového terminálu. Parkování by bylo kryté a pojalo by až 700 míst. Úprava veřejného prostoru kolem je součástí tohoto záměru a zahrnuje odpočinkovou zónu, zeleň, sociální zázemí. A současně i možnou budoucí bytovou zástavbu v prodloužené Matoušově ulici,“ říká k projektu vedoucí KAM Liberec architekt Jiří Janďourek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV