Olomouc: Město a provozovatelé hledají bezpečná řešení pro provoz sdílených kol a koloběžek

08.06.2020 16:29

V ulicích Olomouce se nedávno objevily první sdílené elektrokoloběžky. Doplnily tak službu sdílených kol dalších dvou provozovatelů, kteří už ve městě působí. Na růžová kola od firmy Rekola a šedá od Nextbike si Olomoučané zvykli, nyní však do prostoru vstoupil fenomén elektrických koloběžek.

Olomouc: Město a provozovatelé hledají bezpečná řešení pro provoz sdílených kol a koloběžek
Foto: olomouc.cz
Popisek: Olomoucká radnice

Vedení města proto teď řeší hlavně bezpečnost a hledá praktická řešení k tomu, aby tento typ městské mobility fungoval v Olomouci pokud možno bez problémů. „Už delší dobu jednáme s provozovateli a nedávno jsme za jejich účasti absolvovali i jednání s městskou policií. Máme zájem na tom, aby služba fungovala ve prospěch uživatelů. Zároveň ale chceme předcházet špatným zkušenostem, které se objevily v jiných městech,“ vysvětlil smysl jednání náměstek primátora pro oblast smart city Matouš Pelikán.

Uživatelé elektrokoloběžek mohou podle platné legislativy jezdit pouze po silnicích nebo cyklostezkách. Vztahuje se na ně zákon o pozemních komunikacích a zákon o provozu na pozemních komunikacích. Určité procento lidí ale přesto, například kvůli pocitu vyššího bezpečí, danou legislativu nedodržuje. „Ze strany města bylo jasně řečeno, že městská policie nebude tolerovat nedovolenou jízdu po chodnících, tak jako ji netoleruje jízdním kolům,“ zdůraznil náměstek Matouš Pelikán.

Rychlost nabízených elektrických koloběžek, které dokážou jet i 25 kilometrů v hodině, může být nebezpečná například v historickém centru a pěších zónách. Vjezd ani rychlost v nich pro koloběžkáře zatím nijak omezená není. Vedení města proto nyní s provozovatelem, který elektrokoloběžek do ulic rozmístil na pět desítek, řeší i možná technická omezení. „Zaměřujeme se na parkování a omezení rychlosti,“ popsal náměstek Pelikán. Město tak nyní zvažuje například i zřízení takzvaných červených zón, kde by se rychlost koloběžky automaticky snížila na maximálních 15 kilometrů v hodině či místa, kam by jejich vjezd nebyl povolen vůbec. Současně město vůči provozovateli vzneslo požadavek, aby byly do budoucna elektrokoloběžky odstavovány pouze u stojanů pro kola či na jiných předem odsouhlasených místech.

Zástupci města a provozovatelé se znovu sejdou po letní sezóně, kdy chtějí zkušenosti z fungování nové služby sdílené městské mobility vyhodnotit.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Výkupné

Kolik by se mělo platit za jednoho nepřijatého migranta a komu? Kdo bude rozhodovat a kontrolovat komu a na co byly peníze přiděleny? A není tak trochu jak obchodovat s býlím masem?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Havířov: Vedení města se sešlo s úspěšným hokejovým týmem AZ Havířov

16:31 Havířov: Vedení města se sešlo s úspěšným hokejovým týmem AZ Havířov

Poděkovat a příjemně si popovídat, to byl hlavní důvod setkání, které iniciovalo vedení města Havířo…