Olomouc: V úterý začnou jezdit tramvaje na nové trati

31.10.2022 17:35 | Tisková zpráva

Po dvaceti měsících práce je (téměř) hotovo. Když začala stavba první etapy tramvajové trati na Nové Sady, zněl jeden z argumentů takto: Tramvajové spojení je dluh vůči obyvatelům nejlidnatějšího olomouckého sídliště. Dluh je teď splacen. V úterý 1. listopadu začíná provoz tramvají na novém úseku, který provede přes tři zastávky tramvaj centrem sídliště Nové Sady.

Olomouc: V úterý začnou jezdit tramvaje na nové trati
Foto: olomouc.cz
Popisek: Olomoucká radnice

V pondělí 31. října skončilo kolaudační řízení samotné tramvajové trati. Ostatní komunikace, tedy silnice, chodníky a cyklostezka, byly zkolaudovány už v předchozích týdnech. V pondělí bylo schváleno zahájení provozu. „Po celou dobu stavby jsme kontrolovali, zda zhotovitelé zvládají termíny. Věděli jsme, že stavba je velmi náročná pro obyvatele sídliště a proto jsem moc rád, že vše skončilo v rámci dohodnutého harmonogramu. Přeji obyvatelům Nových Sadů, aby jim výhody nové trati vynahradily ztížené podmínky posledních dvaceti měsíců,“ dodal primátor Mirek Žbánek.

Stavba druhé etapy tramvajové trati na Nové Sady byla zahájena v březnu 2021 a dokončena v říjnu 2022. Při nákladech ve výši 469 milionů korun vzniklo 1200 metrů tramvajové trati a tři zastávky, tramvaj byla přivedena do Zikovy a Schweitzerovy ulice, modernizovány byly inženýrské sítě v místě trati, vznikly nové chodníky, cyklostezky a přechody pro chodce a vytvořena byla také nová parkovací místa. V listopadu ještě musí dokončit terénní úpravy okolí a vysázet novou zeleň.

Trať je v Zikově ulici vedena středem vozovky, za křižovatkou u Billy pak ve Schweitzerově ulici pokračuje na pravém okraji blíže k poli. Zatímco Zikova ulice je hustě zastavěna a proto je z pohledu obyvatel panelových domů optimální vést trať středem ulice, co nejdále od bytových jednotek na obou stranách, ve Schweitzerově ulici je na pravé straně trati pole a navíc se zde v době stavby nenacházely žádné inženýrské sítě. V této ulici trať protazím končí zastávkou U Kapličky a technicky je vyřešena kolejovou úvratí, na kterou by uprostřed vozovky nebylo dost místa.

V Zikově ulici vznikly po obou stranách komunikace parkovací zálivy s legálními parkovacími místy, další nové parkoviště se šestadvaceti místy bylo vybudováno poblíž Trnkovy ulice, nová místa mají v nejbližších týdnech vzniknout ještě v Zikově ulici úpravou někdejších zelených ploch.

Na začátku stavby bylo nutno vykácet několik desítek stromů, což u mnoha obyvatel vyvolalo negativní reakce. V okolí trati pak ale bude vysazen dvojnásobek nových stromů a velké množství keřů, jejichž přínos pro lokalitu se projeví při prvním jarním zazelenání. „Odborníci připravili estetické a pestré sadové úpravy z takových druhů, které se vhodně doplňují a navíc toho v městském prostoru hodně vydrží,“ komentoval budoucí vzhled okolí trati primátor Mirek Žbánek. Zajímavostí, která rovněž přispěje k zelenější podobě této lokality, je vegetační povrch na rozchodníkových rohožích, díky němuž je část samotné trati pokryta nízkou vegetací.

Jízdní řády tramvajových linek na nové trati najdete ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Zisk

Tvrdíte, že na zisku není nic špatného. Neprotiřečíte si? Protože byla to vaše vláda, která zavedla daň z mimořádných zisků. Naopak jsem si nevšiml, že byste nějak zásadně odstranili všudypřítomnou byrokracii, což jste před volbami slibovali. A další dotaz. Existuje podle vás nějaká hranice, kdy je ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mladá Boleslav: Smíchovskou lávku dostalo město od Prahy bezúplatně

13:05 Mladá Boleslav: Smíchovskou lávku dostalo město od Prahy bezúplatně

Smíchovská lávka, jejíž část loni Mladá Boleslav zachránila před sešrotováním, je nyní oficiálně maj…