Ostrava: Mezi architektonické dominanty města bude patřit nový most

08.10.2021 7:34 | Zprávy

Pro Ostravu jej navrhl architekt Roman Koucký.

Ostrava: Mezi architektonické dominanty města bude patřit nový most
Foto: worldwide.com
Popisek: Ostrava, ilustrační foto

Stávající a dožilý most přes Ostravici nahradí most nový a díky návrhu architekta Romana Kouckého se stane urbanistickou dominantou rozvíjejících se částí města. Vzhledem k neuspokojivému technickému stavu i předimenzování kapacity mostu Na Karolině (situovanému na silnici III/4793) byly zahájeny přípravy k jeho obnově

Most Na Karolině je pro město klíčovým prvkem, návazný k dopravnímu projektu, který propojí nově budovanou čtvrť Karolina a budoucí multifunkční areál Ostravské univerzity. Přinese vhodné dopravní řešení i již zmíněný architektonický klad. Postavit jej bude možné díky zohlednění těchto požadavků a dohodě vedení města Ostravy a Moravskoslezského kraje.

Přípravy záměru se, na základě dohody města Ostravy a Moravskoslezského kraje – vlastníka mostu, ujal Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA), který se podílí i na dalších projektech. Ve vyhlášeném řízení uspěla firma koucky-arch.cz, detailněji již o projektu ateliér informoval viz https://www.mappaostrava.cz/novy-most-na-karoline. Následovala jednání zadavatele, projekčního týmu i dalších dotčených subjektů. V uplynulém období května až září 2021 pak byl Romanem Kouckým zpracován investiční záměr.

Architekt Roman Koucký při představení návrhu nového mostu předeslal: „Mosty mají mezi stavbami zvláštní výsostné postavení. Bez ohledu na dobu, ve které vznikaly, byly vždy vrcholem technických možností a umu jejich stavitelů. Mnohdy jsou města samotná charakterizována svými mosty. Obyvatelé i návštěvníci města často směřují právě k mostům. Rodiče je ukazují svým dětem a vysvětlují na nich síly, které přenášejí… Nový most spojí ‘dvě‘ Ostravy Moravskou a Slezskou. Každá má jiný charakter. Aby byl nový most symbolem jejich setkání, má každá stejnou část asymetrické nosné konstrukce mostu, které se symbolicky potkávají nad řekou. Jakou by vzepjaté zvíře ze znaků obou měst stálo každé na svém břehu, položilo svou sílu na břeh protější a spolu tak překlenuly řeku.“

Požadavky dispozičního řešení mostu vycházejí z potřeby dopravního provozu. Most je rozdělen na tři samostatné prostory. Uprostřed mostu je dvoupruhová vozovka a na konzolách po stranách jsou dva chodníky s kombinovaným provozem chodců a cyklistů. Na obou březích má most stejnou nadmořskou výšku a nejvyšší bod mostovky je uprostřed mostu. Předpokládáme, že projektová příprava bude trvat do poloviny roku 2023, načež bude následovat výběr zhotovitele stavby. Dokončení stavby lze predikovat v roce 2025. Náklady na demolici a výstavbu nového mostu jsou aktuálně rozpočtovány ve výši do 200 mil. korun (bez DPH).

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Olomouc: Sportimáček podpoří děti v pravidelném pohybu

22:42 Olomouc: Sportimáček podpoří děti v pravidelném pohybu

Zvýšit pohybovou aktivitu dětí ještě v předškolním věku. To je cílem projektu, který společně podpoř…