Model je základem pro plánovaná akustická měření, která ověří správnost navrženého řešení, případně umožní navrhnout potřebné úpravy tak, aby bylo dosaženo nejlepších akustických parametrů budoucího ostravského koncertního sálu. Akustická měření bude od počátku ledna provádět právě renomovaná společnost NAGATA ACOUSTICS, jež projektovala podobné sály po celém světě. „Každý koncertní sál je potřeba akusticky vyzkoušet na zmenšeném, avšak věrně propracovaném modelu. Díky tomu se vytváří dokonalá akustika, a je tak možné eliminovat např. nechtěné ozvěny. Rozptýlením zvukových vln se dosahuje velmi jemného rozložení zvuku v celém hledišti,“ popisuje Yasuhisa Toyota z Nagata Acoustics. Po ukončení měření bude model převezen do Ostravy a zpřístupněn veřejnosti
. „Na projektu koncertního sálu pokračujeme v intenzivní práci. Vedle dokončeného modelu 1:10 je hotova také dokumentace pro společné stavební povolení a nyní probíhá její projednávání s dotčenými orgány státní správy, potřebné pro zahájení stavebního řízení. Stavba samotného koncertního sálu, spolu s rekonstrukcí Domu kultury města Ostravy, bude zahájena v druhé půlce roku 2022,“ říká Tomáš Macura, primátor města Ostravy.
Namísto živých posluchačů vstoupí v lednu do ostravského koncertního sálu figurky
Uvnitř modelu o rozměrech 4200 (š.) x 4630 (d.)x 2520 (v.) mm (bez platformy) budou umístěny čalouněná křesílka a figurky z extrudovaného polystyrenu s vlasy a oblečky, které mají napodobit posluchače v sále. Simulují akustickou pohltivost posluchačů. I samotná přítomnost lidí mění akustické parametry prostoru. „Naplánovány jsou tři série měření. Po prvních dvou sériích proběhne vyhodnocení, na základě kterého může dojít k úpravě některých detailů návrhu řešení. Poslední série měření tyto úpravy ověří. Cílem měření je ověřit, že tvar sálu vycházející z výpočtů a počítačového modelování a použité materiály zajišťují dokonalou akustiku,“ říká Ing. arch. Jan Antoš ze společnosti Aveton.
Jan Antoš zajišťoval komplexní přípravu výrobních podkladů pro výrobu modelu, určoval ve spolupráci s Ing. Tomášem Hrádkem, jednatelem společnosti Aveton, její celkovou koncepci a dohlížel na průběh kompletní výroby v dílně. Tomáš Hrádek k výrobě modelu dodává: „Modely pro koncertní sály se dělají již desítky let. Možnosti vlastní modelace a následné akustické analýzy se navíc výrazně posunuly kupředu a výroba akustických modelů je dnes již běžnou praxí u všech velkých sálů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV