Pelhřimov: Při zimní údržbě se spotřebovalo třikrát víc posypu než loni, nejhorší byl leden

26.04.2021 10:11

Letošní zima se ukázala v plné síle, nechyběly ani vydatné chumelenice a mráz. Dobře udržované silnice a chodníky nejsou v takovém období samozřejmostí.

Pelhřimov: Při zimní údržbě se spotřebovalo třikrát víc posypu než loni, nejhorší byl leden
Foto: Archiv
Popisek: Pelhřimov

Technickým službám města Pelhřimov, které se o tyto komunikace starají, se podařilo i během této zimy udržet místní komunikace sjízdné a chodníky pochůzné. Neobešlo se to bez maximálního nasazení. Zimní pohotovost oficiálně nastala od 1. 11. 2020 do 31. 3. 2021, ale v případě nepříznivých klimatických podmínek se zimní údržba provádí i po tomto termínu - jako se stalo právě v letošním roce.

Náklady na letošní zimu

Pokud jde o spotřebu posypových materiálů, čísla jasně ukazují, že právě končící zimní období bylo výrazně náročnější. „Za letošní zimní období roku 2020/2021 do konce měsíce března bylo spotřebováno při údržbě komunikací a chodníků cca 485 t kameniva a 176 t soli. Pro porovnání uvádíme data za zimní období roku 2019/2020, kdy bylo spotřebováno 160 t kameniva a 57 t soli“, sdělila vedoucí provozu Technických služeb Eva Hamrlová. Za listopad a prosinec roku 2020 činily náklady cca 830 165,-Kč. Za leden až březen 2021 činily náklady cca 3 340 000,-Kč. Náklady za měsíc duben nejsou ještě vyčísleny. Nejvíce napilno měli pracovníci Technických služeb v lednu. To byl nejnáročnější měsíc z celé letošní zimy, kdy kvůli neustálým oblevám a poklesům teplot docházelo k namrzání komunikací i chodníků a muselo často docházet k preventivnímu nasolení.

Udržuje se 133 kilometrů

Technické služby se v zimním období starají o 90 kilometrů komunikací ve městě i jeho místních částech a 43 km chodníků včetně zastávek MHD, parkovacích ploch a přechodů přes místní komunikace v rozsahu dle operačního plánu. K zimní údržbě komunikací využívá organizace tři velké sypače. „Jedná se o univerzální vozidla, která jsou opatřena různými nástavbami. Jedno vozidlo je mimo zimní údržbu využíváno jako zametací vůz a dvě slouží jako nosiče velkoobjemových kontejnerů na středisku odpadového hospodářství, to znamená, že tato vozidla jsou využívána celoročně,“ sdělila Eva Hamrlová. Doplnila, že do zimní údržby je zapojeno asi 30 zaměstnanců. V případě kalamity je také nasazena veškerá potřebná technika, jako jsou traktory, multikáry, malotraktory a nakladače. Na zimní sezónu se pracovníci připravují během celého roku, kdy se provádějí průběžné opravy, servis techniky a nástaveb. Posypový materiál se naváží v průběhu měsíce října.

Kde se co skladuje?

Úložiště posypového materiálu pro posyp komunikací, chodníků a veřejného prostranství se nachází v areálu Technických služeb, v plechových skladech v objektu městské tržnice a v garáži na Pražské ulici. Chlorid sodný je uložen v areálu Krajské správy a údržby silnic Vysočiny – provoz Pelhřimov.

Sofistikovaný posyp

Dnešní údržba se stává čím dál víc odbornou záležitostí. Například řidič sypače si podle aktuálního stavu silnice u rozmetadla v počítači nastaví posypovou dávku v gramech na jeden metr čtvereční. A počítač si pak už sám automaticky dávku upravuje dle pojezdové rychlosti vozu. Šířku posypu nastavuje obsluha dle šíře udržované komunikace.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Petr Mach, Ph.D. byl položen dotaz

cenzura

Jak v EU ovlivníte, zda u nás bude zachována svoboda projevu, kterou má snahu tato vláda omezit a jak píšete i vy, schovává to za jakýsi boj s dezinformacemi?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kolín: Chemický postřik proti plevelu

13:37 Kolín: Chemický postřik proti plevelu

Město Kolín informuje své obyvatele o harmonogramu chemického postřiku proti plevelu.