Plzeň nasadí trolejbusy nové generace, zlepší provoz na dvou nejvytíženějších linkách

21.03.2019 12:39

lzeňské městské dopravní podniky (PMDP) pořídily sedm nových kloubových trolejbusů nové generace za více než 116 milionů korun. Cestující veřejnosti začnou osmnáctimetrové bateriové trolejbusy sloužit od pondělí 25. března na dvou nejfrekventovanějších trolejbusových linkách 15 a 16. Za město Plzeň se slavnostního představení nových vozů ve čtvrtek zúčastnili primátor Martin Baxa, jeho náměstci Roman Zarzycký a Michal Vozobule a radní Vlastimil Gola.

Plzeň nasadí trolejbusy nové generace, zlepší provoz na dvou nejvytíženějších linkách
Foto: plzen.eu
Popisek: Plzeňská radnice
reklama

„V Plzni se snažíme přinášet chytrá a inovativní řešení, která zjednodušují a zpříjemňují život našim občanům i návštěvníkům. Vzhledem k tomu, že tramvajová a trolejbusová doprava má dvoutřetinový podíl na výkonech plzeňské městské hromadné dopravy, považuji investici do těchto moderních, ekologických trolejbusů za klíčovou a skutečně smysluplnou,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.

„Jde o výraznou investici do e-mobility a modernizace vozového parku MHD,“ popsal Roman Zarzycký, první náměstek primátora a předseda představenstva PMDP. Podle jeho slov se jedná o první plně klimatizované vozy elektrické trakce v Plzni. „Mají atraktivní design nové generace a jsou velkokapacitní díky kloubovému provedení. Životnost trolejbusu je minimálně 14 let při nájezdu 50 tisíc kilometrů ročně,“ uvedl Roman Zarzycký.

„Nasazení nových trolejbusů je v souladu s plány PMDP i města. V první řadě reagujeme na významný nárůst poptávky po MHD na trase mezi Hlavním nádražím, centrem města a průmyslovými zónami od Škodovky a Techmanie až po výrobní areály v západní části Borských polí. U hlavního nádraží byl otevřen nový autobusový terminál, kde je nyní ukončeno množství autobusových linek. Posílil i význam železniční dopravy díky rekonstrukci železničního uzlu a otevření tunelu na Prahu. Ve špičkách je mezi Borskými poli, Karlovem a Jižním Předměstím tolik cestujících, že řada spojů jezdí přeplněna. Díky novým kloubovým vozům i úspěšnému náboru řidičů konečně zlepšíme situaci ve všech kritických časech,“ vysvětlil Michal Kraus, generální ředitel PMDP. V příštích dvou letech bude na terminál Hlavní nádraží nasměrováno ještě větší množství regionálních autobusů a také na Borských Polích se chystají další investiční projekty.

Město Plzeň a PMDP se v rámci městského konceptu Smart City Plzeň společně hlásí k závazku snižování emisí CO2 a škodlivin. Podíl tramvajové a trolejbusové dopravy v Plzni vzroste ze stávajících 64 procent na 85 procent do roku 2030. Tomu přispěje nasazování nových trolejbusů s bateriemi, které mohou převzít část autobusových výkonů.

Nové trolejbusy Škoda 27 Tr jsou zajímavé i po technické stránce. „Jedná se o bateriové trolejbusy, které se dobíjejí dynamicky během jízdy pod dráty a mohou obsloužit nové lokality bez trolejového vedení. Vybitá baterie se při jízdě pod trolejí dobije během 45 minut. V Plzni budou nové vozy zatím jezdit na stávajících linkách, ale jejich parametry jsou již nastaveny pro případnou realizaci trolejbusové dopravy k Fakultní nemocnici Lochotín a na Košutku. Trolejové vedení je potřebné jen v kopcovitých úsecích. Přes náměstí Republiky, Rooseveltův most i dolů po Lidické a Karlovarské si trolejbusy vystačí s bateriemi,“ uvedl Michal Vozobule, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

„Bateriový pohon v běžném provozu pomůže při uzavírkách, mimořádných událostech nebo námraze. Navíc je schopen omezovat špičky odebíraného proudu z trolejové sítě,“ doplnil Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP.

Soulad plzeňských záměrů s moderními trendy dokládá i fakt, že jeden z nových trolejbusů bude zapůjčen na tři týdny do Prahy, která díky tomu na své zkušební trati poprvé vyzkouší kloubový trolejbus v provozu s cestujícími. Praha chystá první plnohodnotnou linku s dynamickým dobíjením, kde vozy na necelé polovině délky trati a zejména v kopcovitých úsecích využijí trolej a zbylé úseky pojedou na baterie. Předpokládá se, že Praha pro tuto linku pořídí obdobné kloubové trolejbusy, jaké nyní obohatí plzeňskou síť.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Bohumín má další keramickou popelnici do sbírky, dlouhodobě boduje v třídění odpadu

21:24 Bohumín má další keramickou popelnici do sbírky, dlouhodobě boduje v třídění odpadu

Sbírka ocenění za třídění odpadu v podobě keramické popelnice se v Bohumíně opět rozrostla. Vedení m…