Návrh se týká novelizace položky, kterou je úřadům městských částí Praha 1 až 22 svěřen výkon působnosti obecného stavebního úřadu. Změnou jsou dvě výjimky, kterými chce Magistrát hl. m. Prahy (MHMP) posílit svůj vliv na rozhodování o stavbách, jejichž existence a provoz má vliv na širší území hlavního města Prahy a na obyvatelstvo hl. m. Prahy.
Mezi významné stavby, o kterých bude rozhodovat MHMP, se proto nově navrhuje zařadit jednak důležité stavby dopravní a technické infrastruktury a jednak obecné stavby s hrubou podlažní plochou větší než 4000 m2 včetně staveb s nimi souvisejících. Návrh je odůvodněn údajným zlepšením současné nedostatečné situace při povolování staveb pro bydlení; centralizace má urychlit rozhodování; specializace pracovníků pro jednotlivé typy staveb má usnadnit řízení a snížit riziko systémové podjatosti.
Se změnou Praha 2 nesouhlasí. Z usnesení Rady MČ vyplývá, že Statut by měl svěřovat působnost bez výjimek, které vytváří právní nejistotu a zmatek v chápání občanů. Návrhem dojde k centralizaci státní moci a oddálení státní správy u obecných staveb od potřeb občanů. Hranice 4000 m2 pro jakýkoli typ staveb může vést k účelovému dělení nebo naopak spojování staveb. Podle dosavadní úpravy si může MHMP rozhodování o konkrétních rozsáhlejších stavbách již dnes vyhradit bez změny Statutu. Místostarosta pro oblast výstavby a územního rozvoje Václav Vondrášek vysvětluje: „Lhůty se určitě nezrychlí, ale prodlouží. Již dnes řeší MHMP některá odvolání i přes půl roku. Praze se posunem odvolání na ministerstvo situace vymkne z rukou. MMR rovněž nebude agendu personálně zvládat. S tím byly velmi tristní zkušenosti v době, kdy bylo územní rozhodování na Magistrátu.“ vysvětluje místostarosta Vondrášek.
Připravovaná změna se promítne i do rozpočtu hl. města Prahy (navýšení počtu zaměstnanců MHMP) a bude mít dopad i na rozpočet jednotlivých městských částí.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV