„My ale doufáme, že vysoutěžíme nižší cenu. Stanovili jsme si strop ceny na 1 kilometr, která nesmí překročit 50 korun. Známe zkušenosti z jiných měst, kde se do výběrového řízení přihlásil jediný dopravce, nastavil vysokou cenu, neměl konkurenci, takže vyhrál – ale město tím dostal do problémů s financováním,“ vysvětlila důvod „zastropování“ Jitka Kočicová z přerovského magistrátu. Zároveň zdůraznila, že v současné době jezdí dopravce za zhruba 40 korun za kilometr, takže nejde o nereálný požadavek.
Nový dopravce najezdí po Přerově ročně 818 500 kilometrů. Novinkou oproti předchozí praxi bude to, že autobusy placené městem budou zajíždět i do místních částí Čekyně a Žeravice, které doposud dopravně obsluhují autobusy zajišťované Olomouckým krajem. „Přebíráme tyto dvě linky, počítali jsme s tím a problém v tom nevidíme. Stejně jsme kraji na tyto spoje přispívali z kasy města,“ doplnila úřednice Margita Považanová.
Do výběrového řízení se může přihlásit dopravce, který má k dispozici 22 autobusů – z toho 3 záložní. Komise jmenovaná radou města bude posuzovat nejen stáří těchto vozů, ale i další parametry - jako třeba to, zda jsou autobusy nízkopodlažní a tudíž vhodné pro lidi, kteří mají problém s nastupováním do schodů, nebo jejich vybavenost klimatizací. „Zajímat je bude například, zda je provoz autobusu šetrný k životnímu prostředí – v rámci tohoto kritéria se hodnotí podíl vozidel poháněných alternativními palivy, například na zemní plyn či elektřinu. Plusem bude i vybavení vozů elektronickým panelem, který zobrazuje informace o trase linky a o reálném čase – a žádoucí je rovněž zvukový systém pro hlášení zastávek, popřípadě dalších informací,“ doplnil radní Jan Horký (SpP).
Radní města věnují právě této zakázce velkou péči a vážnost. V minulých letech totiž Přerov „narazil“ při výběru dopravce, který nesplnil své závazky a dostal do potíží cestující a následně i politiky, kteří museli řešit krizovou situaci. „Dopravce, který byl vybrán v roce 2014 a měl jezdit až do roku 2024, se po dvou letech dostal do finančních problémů. Na začátku roku 2016 proto z důvodu jeho platební neschopnosti nevyjely některé spoje. S dopravcem jsme smlouvu ukončili a v rekordním čase pěti dnů se nám podařilo uzavřít smlouvu s jiným dopravcem, který nám doteď službu zajišťuje,“ vzpomněla Jitka Kočicová. Podle ní je proto důležité, aby výběrová komise nepodcenila mimo jiné i bod 6 v zadání veřejné zakázky, který nese název „Posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny“.
Vzhledem ke složitosti zakázky zpracovával zadávací a obchodní podmínky externí administrátor v podobě právní kanceláře – a to na základě podnětů úředníků, kteří na přípravě spolupracovali.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV