Projekt Třídíme v Hradci bilancuje: Vloni ubylo přes dvanáct set tun směsného odpadu

29.03.2017 7:29

Prvních devět měsíců trvání projektu Třídíme v Hradci, který odstartoval v dubnu roku 2016, s sebou přineslo registraci 4690 uživatelů, což představuje 52 % do projektu zapojených rodinných domů na území města. V drtivé většině mají lidé zájem o plastové nádoby, a to jak pro třídění plastů, tak pro papír. Statistiky za rok 2016 evidované Hradeckými službami jasně ukazují, že za rok 2016 vyprodukovalo město Hradec Králové o 1236 tun směsného zbytkového odpadu méně než v roce předchozím. V těchto dnech začne rovněž Hradečanům sloužit také nový interaktivní web, kde lze pohodlně upravovat počty nádob. Novinkou je také zasílání upozornění na e-mail o svozech papíru a dalších komodit v předstihu.

Projekt Třídíme v Hradci bilancuje: Vloni ubylo přes dvanáct set tun směsného odpadu
Foto: hradeckralove.org
Popisek: Pohled na historické náměstí v Hradci Králové

Již brzy to bude rok, co funguje v Hradci Králové odpadový projekt Třídíme v Hradci. Stěžejní změnou, kterou Hradečané zejména okrajových čtvrtí města a rodinných domů od doby registrace do projektu pocítili, bylo prodloužení intervalu svozu zbytkových odpadů a instalace tisíců kusů nádob na třídění odpadů přímo u jednotlivých nemovitostí. Z celkového počtu 4690 do projektu registrovaných uživatelů má pro třídění plastů k dispozici plastovou nádobu více než 95 %, necelých pět procent využilo plastový pytel. Papír třídí z registrovaných uživatelů do plastových nádob přes 93 % občanů, zbytek využívá k jeho třídění plastový pytel.

„U obyvatel rodinných domů zahrnutých do projektu došlo oproti průměru posledních pěti let k navýšení množství vytříděných papírů o 20,8 %, u plastů o 61,8 % a biologicky rozložitelného odpadu o 14,72 %. Zároveň došlo k významnému snížení netříděného, tedy směsného odpadu, a to o významných 51,6 %,“ popisuje srovnání stavu Radek Sokol, ředitel Hradeckých služeb a odpadový hospodář města. Dodává, že i přes zapojení 52 % rodinných domů ve městě, v nichž žije cca 13,4 tis. obyvatel což je pouze 14,2 % z celkové populace, je vliv tohoto záměru velmi významný.

Z evidence množství směsného komunálního odpadu vyprodukovaného městem v roce 2015 a 2016 je zřejmý meziroční pokles, a to o 1236 tun. „Znamená to, že o 1236 tun méně směsného zbytkového odpadu bylo vloni díky projektu a aktivnímu třídění odvezeno na skládku. S městem budeme i nadále hledat cestu jak i nadále objem zbytkového odpadu končícího na skládce či ve spalovně snižovat. Státem připravované budoucí výrazné zdražení v oblasti nakládání s odpadem by se tak díky těmto opatřením mělo samotných lidí dotknout co nejméně,“ vysvětlil Radek Sokol.

„Nejdůležitější cestou vedoucí k dalšímu snižování produkce netříděných odpadů je i změna návyků a přístup obyvatel k třídění odpadů. V celkové produkci odpadů nelze asi očekávat kvůli konzumnímu způsobu života významný pokles, lze však proto vytvářet podmínky a prostředí. O to ve spolupráci s Hradeckými službami usilujeme a výsledky ukazují, že se v této oblasti zatím daří. Naše snaha je zaměřena především na školní děti. U nich je to snazší, než měnit zvyky jejich rodičů,“ říká Zdeněk Fink, primátor města.

Pro větší komfort uživatelů registrovaných v systému a pro lepší informovanost obyvatel přišly v uplynulých dnech Hradecké služby s obměnou webových stránek. Velmi jednoduše a snadno mají občané nyní možnost prostřednictvím registrace upravit druhy a počty nádob na svoz plastu, papíru a bioodpadů a brzy také nádoby na směsný komunální odpad. Novinkou je přehledná mapa se zobrazením veřejně přístupných nádob na sběr tříděných odpadů https://www.tridimevhradci.cz/mapa-kontejneru.

Zcela nově je zpracována sekce Harmonogram svozu odpadu, kde se obyvatelé dozvědí termíny pro všechny ulice ve městě. „Jelikož bychom lidem rádi usnadnili orientaci v termínech svozu, zejména u papíru, který se sváží pouze 1x za měsíc a není jednoduché si zapamatovat termíny, zaregistrovali jsme všechny uživatele, kteří nám poskytli svojí e-mailovou adresu k zasílání upozornění na termíny svozu. Vždy jeden den dopředu jim tak přijde upozornění na to, že následující den se odváží v jejich ulici papír,“ vysvětluje novinky webu Radek Sokol. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pardubice: Společné jednání rad. Město s krajem si vycházejí vstříc

11:33 Pardubice: Společné jednání rad. Město s krajem si vycházejí vstříc

Některé projekty v krajském městě se neobejdou bez dobré spolupráce a komunikace mezi krajem a měste…