Vyškov: Parkovací místa chybí, vedení radnice dál hledá řešení

07.05.2019 21:10

Ačkoliv se situace na Sídlišti Osvobození za poslední týdny výrazně zlepšila, s bezohledným parkováním, nerespektováním zákazů stání, zastavení a řadou dalších nešvarů se vyškovští strážníci potýkají prakticky na každém sídlišti nebo frekventovanější ulici. Statická doprava je velkým tématem, parkovací stání s ohledem na narůstající počty aut zoufale chybí.

Vyškov: Parkovací místa chybí, vedení radnice dál hledá řešení
Foto: Vyškov
Popisek: Vyškov

Zaparkovat ve večerních hodinách bývá mnohdy náročný úkol. „Na pozemcích ve vlastnictví města, na kterých to je možné, město staví parkovací plochy. V mnoha ulicích se také rozšířilo parkování tím, že jsme ulice nechali zjednosměrnit, případně umožnili parkování po obou stranách. Prakticky každá investice města počítá s rozšířením parkovacích stání, loni to bylo například u páté etapy regenerace Smetanova nábřeží. U vlakového nádraží jsme vykoupili pozemky a postavili bezplatné parkoviště. Při rekonstrukci Hřbitovní a Cukrovarské ulice město vybudovalo desítky parkovacích míst. U nemocnice ve spolupráci s krajem vznikla nová stání, na Palánku v části u Rostěnky také,“ vyjmenoval některé z posledních akcí vedoucí odboru dopravy městského úřadu Petr Buchta.

Kritických míst je hodně, neexistuje řešení ze dne na den. „My ovšem nemůžeme přehlížet neukázněnost některých šoférů, kteří parkují na místech, kde není zachovaná zákonem stanovená průjezdnost pro složky integrovaného záchranného systému. Bezpečnost lidí je přednější než pohodlnost některých řidičů, komunikace musejí být průjezdné,“ zdůraznil starosta Vyškova Karel Jurka.

Zástupci radnice obdrželi několik děkovných reakcí, že strážníci na problematické parkování na největším vyškovském sídlišti více dohlížejí, pochopitelně se snesla i vlna kritiky na ukládání pokut. „Jsou symbolické, mají řidiče zejména donutit k tomu, aby si uvědomili, že i oni se mohou kdykoliv dostat do svízelné situace a budou potřebovat rychlou pomoc,“ reagoval starosta Vyškova s tím, že se rovněž objevily reakce, že město do sídliště neinvestuje.

Přitom kompletní program regenerace Sídliště Osvobození schválily orgány města na konci roku 2007. První etapa, která se zaměřila zejména na rozšíření parkovacích stání nad hotelem Dukla a vybudování nového parkoviště místo asfaltového hřiště, následovala v dalším roce. Až do roku 2014 se pak uskutečnilo dalších šest etap regenerace, náklady se vyšplhaly na bezmála 45 milionů korun. A to nehovoříme o výkupu soukromých pozemků. Pomáhaly tehdy dotace z programu Podpora regenerace panelových sídlišť.

Zodpovědnost nelze přenášet na město

V průběhu jednotlivých etap vzniklo na největším vyškovském sídlišti bezmála 390 nových parkovacích stání. „Plochy jsme nepostavili pouze na místě dvou asfaltových hřišť, parkovací místa vznikla také podél průjezdní komunikace. Jedná se o sídliště, do kterého se v posledních deseti letech investovalo nejvíc. Hlavní problém ovšem spočívá v počtu vozidel. Když se sídliště stavělo, bylo v každé druhé rodině jedno auto. Dnes mají rodiny dvě až tři auta včetně těch služebních, která rovněž u domů parkují. Lidé navrhují různá řešení, nad možnostmi diskutujeme,“ poznamenal vyškovský starosta.

Problémy jsou ale pochopitelně i jinde: v lokalitách Tyršova, Žižkova, Na Hraničkách, Palánek a dalších. „Územní možnosti jsou, ale jsou extrémně nákladné. Musíme hledat rozumnou ekonomickou vyváženost. Pochopitelně přemýšlíme nad parkovacími domy. Na místě je zřejmě také diskuse s občany o tom, zda přistoupit k regulaci. Další parkovací místa rozhodně nebudou znamenat nárůst o stovky stání. Navíc vždy přibydou na úkor něčeho jiného. Musíme se dívat na vyváženost života v dané lokalitě. Každá má své potřeby, ať jsou to volnočasové aktivity nebo zeleň. Stání většinou vznikají na úkor původních trávníků, a to se zase nelíbí jiné skupině obyvatel,“ připomněl místostarosta Vyškova Roman Celý.

V případě Sídliště Osvobození tak město pokračuje dál ve vykupování soukromých pozemků. Varianta parkovacího domu se rýsuje i v blízkosti vyškovské nemocnice. „Pokud parkovací domy v tomto volebním období připravíme k realizaci, bude to úspěch. S vedením nemocnice jsme nicméně vstoupili do jednání,“ prozradil starosta Jurka.

Řešení tak nespočívá podle vedení radnice v mávnutí kouzelného proutku. „Je to komplikované téma, které budeme řešit vždycky. Za rok, za pět let. Pořízení auta dnes není jen o jeho zakoupení a následném tankování, ale i o zabezpečení si parkování. Nelze zodpovědnost pouze přenášet na město,“ zamyslel se na závěr místostarosta Celý.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PV

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Karviná: V centru Business Gate najdete další službu

21:10 Karviná: V centru Business Gate najdete další službu

Karviná nabízí místním firmám a subjektům zdarma konzultace záměrů a dotačních příležitostí.