„Sněžení bylo velmi silné, takže komunikace jsou opravdu obtížně sjízdné. Chci proto požádat všechny cestující: pokud nemusíte dnes jet autem, nechte jej na parkovišti nebo v garáži,“ vzkázal Josef Novák, radní pro oblast dopravy.
Kvůli sněhu se zpožďují spoje MHD, na silnicích se vytváří kolony a to už na příjezdech do Zlína. Na kritických úsecích pomáhají i strážníci Městské policie.
Radnice zároveň apeluje na chodce, aby byli dnes při svých pochůzkách obzvlášť opatrní. Chodníky jsou zasněžené a kluzké a hrozí tak zvýšené riziko pádu.
Důležité ulice do čtyř hodin
Ne všechny komunikace na území města udržují Technické služby. Zajištění sjízdnosti vždy leží na bedrech toho, kdo příslušnou silnici vlastní. Údržbu hlavních tahů, v případě Zlína jde o třídu Tomáše Bati, si objednává přímo stát, u silnic druhé a třetí třídy pak kraj. „Město prostřednictvím Technických služeb Zlín odpovídá za stav místních komunikací. Těch je letos v plánu zimní údržby 252 kilometrů a jsou rozděleny do tří kategorií důležitosti,“ vysvětluje Jakub Černoch, ředitel Technických služeb Zlín.
Do prvního pořadí je zařazeno více než 42 kilometrů. Pro pracovníky Technických služeb to znamená zajistit sjízdnost do čtyř hodin od doby, kdy dojde ke zhoršení podmínek. Pro druhé pořadí je limit stanoven na 12 hodin. Na zbývající komunikace vyrazí stroje až po ošetření ulic zařazených do prvních dvou kategorií. „Tyto lhůty se ale nepočítají, obrazně řečeno, od první vločky, ale od doby, kdy dojde ke skutečnému zhoršení sjízdnosti. Představa, že ulice budou trvale suché a čisté je v našich klimatických podmínkách nereálná,“ dodává vedoucí zimní údržby Jiří Balajka.
Jak je to s chodníky a zastávkami
Celkem 150 kilometrů chodníků a k tomu 269 zastávek, které jsou jejich součástí. I tyto plochy musejí Technické služby Zlín během zimy udržovat. Rovněž chodníky jsou rozděleny do kategorií, u kterých jsou odlišné lhůty pro odstraňování závad ve schůdnosti. U prvního pořadí je to 12 hodin, u druhého 36 hodin a třetího pak 72 hodin. U zastávek je situace obdobná. „Lhůta běží od momentu, kdy ustane sněžení. U chodníků zařazených do prvního a druhého pořadí udržujeme schůdnost v pruhu s minimální šířkou jeden metr, ve čtvrtém pořadí s ruční údržbou potom v šířce 0,5 m.“ popisuje postup Jiří Balajka.
Chodníky jsou primárně ošetřovány odstraněním sněhu odmetením nebo shrnutí stranou při současném posypu inertním materiálem. Sůl či jiný chemický rozmrazovací materiál se používá jen v odůvodněných případech, například u chodníků ve svahu či na schodištích.
Pracovníci Technických služeb Zlína navíc po celém území města umísťovali posypové kontejnery. Je jich přes sedm stovek, přičemž k zastávkám městské hromadné dopravy jsou přednostně dodávány ty největší s objemem550 litrů. Na další místa pak mohou být dodány jednorázové pytle s posypovým materiálem.
Kam se obrátit
Součástí přechodu na zimní údržbu je v rámci Technických služeb Zlín i zřízení dispečinku se stálou zimní pohotovosti. Na ni se mohou obracet i občané města se svými připomínkami či postřehy. Dostupná je na telefonním čísle 604 220 277. Více informací o zimní údržbě, včetně rozdělení komunikací a chodníků podle pořadí najdete na www.tszlin.cz/pozemni-komunikace/zimni-udrzba/operacni-plan.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV