„O tomto víkendu budeme pokračovat v obnově trolejového vedení na sídlišti Jižní Svahy. Prosíme motoristy o opatrnost a ohleduplnost při objíždění našich montážních vozů, ze kterých budeme nové vedení v Okružní ulici instalovat,“ řekl ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň.
Cestujících v MHD na dotčených linkách 8, 6 a 9 se montážní práce prakticky nedotknou. Na sídliště budou jezdit autobusy nebo trolejbusy s pohonem pomocí dieselagregátů. Při jejich o něco pomalejší jízdě mohou vzniknout nepodstatná minutová zpoždění.
Pracovníci úseku údržby trolejového vedení DSZO budou v sobotu 4. a v neděli 5. června vyměňovat jednu stopu téměř kilometrového úseku trolejového vedení v Okružní ulici mezi křižovatkou s ulicí K Pasekám a novým katolickým kostelem. První etapa prací, při které byla vyměněna stopa vedení ve směru stoupání z centra města do sídliště, proběhla o víkendu 14. a 15. května. Nyní ve druhé etapě se vymění stopa vedení ve směru klesání ze sídliště do centra. Práce zajišťuje přibližně patnáct pracovníků DSZO, tři montážní vozidla s plošinou a traktor.
Na Jižních Svazích se vyměňuje ještě původní trolejové vedení z konce 80. let minulého století. Trolejová trať na toto sídliště byla otevřena v květnu 1989, vedení zde vydrželo 33 let velmi intenzivního provozního zatížení. Dnes zde v každém směru projede za pracovní den 272 trolejbusových spojů. Měděná trolej se přítlakem a opakovanými pohyby uhlíků trolejbusových sběračů nepatrným způsobem opotřebovává a její průřez se s léty zmenšuje. Opotřebovaný vodič se pak pří průchodu elektrického proudu zahřívá, klesá jeho tvrdost a zmenšuje se odolnost proti případnému mechanickému poškození. Kritická technická hranice pro výměnu nastává ve chvíli, kdy se průřez troleje sníží o 40 procent. Nová trolej má průřez 100 milimetrů čtverečních. Vyměňují se také již rezivá nosná lana trolejí. Nová lana jsou vyrobena z nerezové oceli a budou mít delší životnost než lana původní. Ocelové sloupy trolejového vedení zůstávají původní, u nich stačí vždy po několika letech obnovit ochranný nátěr.
Celá síť trolejového vedení ve Zlíně a Otrokovicích je v současné době dlouhá (měřeno v jedné stopě) 65,756 kilometru. Úsek od třídy Tomáše Bati do sídliště Jižní Svahy byl slavnostně otevřen 29. května 1989. Končil dnes již neexistujícím obratištěm nad zastávkou Česká. Od června 1992 je v provozu odbočka na točnu Středová. V roce 2000 zanikla točna Česká a troleje byly nataženy až do prostoru Kocanda na severovýchodním okraji sídliště.
Trolejové vedení z centra Zlína po křižovatku K Pasekám/Okružní vyměnili pracovníci DSZO již v minulých letech. V dalších letech budou pokračovat s výměnou směrem k zastávce Česká.
Trolejové vedení je zavěšeno ve výšce 6 metrů nad vozovkou a je napájeno stejnosměrným proudem o napětí 600 voltů.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV