Zlín: Třetina vozů MHD má klimatizaci. Přibudou další

31.07.2018 19:49

Od loňského léta přibylo do vozového parku Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice osm nových autobusů, všechny s klimatizací. Současný stav je 17 klimatizovaných trolejbusů a 16 autobusů, které se objevují na linkách ve Zlíně a Otrokovicích.To je asi třetina vozového parku.

Zlín: Třetina vozů MHD má klimatizaci. Přibudou další
Foto: zlin.eu
Popisek: Zlín, ilustrační foto.

„Obecně platí, že nová vozidla (tedy s klimatizací a nízkopodlažní) vypravuje DSZO na linky přednostně. Například o víkendovém provozu, kdy jezdí na linkách menší počet vozů, bývá podíl klimatizovaných vyšší než ve špičku pracovních dnů, kdy musí být vypravena téměř všechna vozidla, která má DSZO k dispozici, tedy i starší vozy bez klimatizace,“ uvedl Vojtěch Cekota z Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice.

Za současného letního slunečného počasí a vysokých denních teplotách vzduchu běží klimatizace naplno a většina cestujících tento komfort velmi oceňuje.

„Cestující si na klimatizaci v našich autobusech a trolejbusech rychle zvykli a většinou ji vítají. Shodují se v názoru, že cestování s nimi je za letního horkého počasí příjemnější. A nám záleží na kultuře cestování, proto budeme klimatizovaná vozidla nakupovat i v budoucnu,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Provoz klimatizovaných vozů je ale dražší. Trolejbus nebo autobus s klimatizační jednotkou má jednak vyšší pořizovací náklady, jednak je dražší jeho provoz. Při zapnuté klimatizaci se zvyšuje spotřeba elektřiny či nafty klimatizovaného vozidla. Kromě toho musí pracovníci v dílnách klimatizaci také pravidelně diagnostikovat, čistit, dezinfikovat výměník tepla, doplňovat chladicí médium, udržovat vše v bezvadném stavu.

Klimatizace se zapíná, když teplota dosáhne 26 stupňů Celsia

V roce 2012, kdy Dopravní společnost Zlín – Otrokovice, pořídila do svého vozového parku první autobusy s klimatizací, to mohlo vypadat jako riskantní rozhodnutí. Nebylo to ještě běžné.

„V Česku ještě před šesti lety téměř žádný městský dopravní podnik klimatizované vozy neprovozoval. Teď je ale situace jiná. Klimatizované autobusy i trolejbusy doplňují vozové parky ve více městech, už to není žádná rarita. Ve Zlíně a Otrokovicích ale máme určitý náskok, takže podíl klimatizovaných vozů na linkách je u nás nyní asi největší ze všech dopravních podniků v Česku,“ poznamenal Josef Kocháň.

Klimatizace se ve vozidlech zapíná, když teplota v salonu pro cestující dosáhne 26 stupňů Celsia. Při denních teplotách, jaké jsou avizovány na tento týden bude pravděpodobně klimatizace v provozu téměř nepřetržitě.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

bezpečnost EU

Z čeho jste nabyl dojmu, že EU zvládá řešit otázku bezpečnosti? Máte pocit, že si dokázala dobře poradit s migrační krizí, a že je připravena na tu další?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kladno: Brzy se otevřou kruhové objezdy u sportovního gymnázia i ve Velké Dobré

7:04 Kladno: Brzy se otevřou kruhové objezdy u sportovního gymnázia i ve Velké Dobré

Další část infrastruktury spojené s modernizací železniční trati je před dokončením. Okružní křižova…