Poté, co byla oblast vzdělávání poškozována špatnou prací ministrů pravicové vlády P.Nečase, pokračuje další propad vinou současné politické krize. ČSSD proto hned po pádu Nečasovy vlády představila šest klíčových oblastí, ve kterých by měla každá vláda, která bude řídit oblast školství do voleb 2014, pokračovat (viz příloha komentáře).
Jednou z oblastí vzdělávání, která se kontinuálně propadá, je oblast učňovského a odborného školství. ČSSD je přesvědčena, že není možné dál nečinně přihlížet a ve stínu politické krize dál ztrácet čas absencí jakéhokoli řešení. Je nutné problém aktivně a systémově řešit.
ČSSD představuje šest kroků pro systémovou podporu učňovského a odborného školství:
- Příprava revize studijních oborů. Je nutné analyzovat, které obory a jací pracovníci v ČR na trhu práce schází.
- Návrat potřebné prestiže a perspektivy pro učňovské i odborné vzdělávání. Chceme zavést mistrovské zkoušky, které by ještě efektivněji klasifikovaly budoucí zaměstnance.
- Zlepšení financování této oblasti vzdělávání – zaměřit se na kvalitní vybavení odborných škol. Změna financování regionálního školství nesmí poškodit učňovské a odborné školy.
- Příprava srozumitelných kritérií státní maturity tak, aby byl jeden typ maturity pro všeobecně vzdělávací školy a jeden typ pro školy odborné.
- Zavedení polytechnického vzdělávání od předškolních zařízení.
- Systémové propojení spolupráci škol a firem.
Sociální demokracie je přesvědčena, že tyto kroky je nutné prosazovat k potřebnému obnovení a systémové podpoře učňovského a odborného vzdělávání. Tuto koncepci jsme zároveň připraveni projednat v rámci školského senátního výboru. Zároveň ČSSD prohlašuje, že je připravena tyto priority prosadit v rámci záchrany učňovského a odborného školství v případě, že získáme v příštích volbách důvěru občanů a budeme mít vládní odpovědnost.
Marcel Chládek, stínový ministr školství
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSSD