Za vysvětlením nemusíme daleko. Vláda ústy svého ministra financí prohlašuje, že se jí poprvé od roku 1995 podařilo loni snížit zadlužení země, a to o 19 miliard korun. Rozpočet roku 2014 ale byl schodkový, výdaje státu byly o 77 miliard korun vyšší, než příjmy. Zázrak? Ne. Jen se v lepších časech snížily státní rezervy připravené na horší časy. Logiku to nedává, odpovědné to není, ale vytváří to dojem dobrého hospodáře. Stejně tak o rozpočtu na rok 2015 vláda tvrdí, že je proinvestiční a prorůstový. Avšak na investice jde nejméně peněz za posledních pět let (i Nečasova vláda, co tolik škrtila investice, investovala více) a taky se radikálně snížily výdaje na výzkum a vývoj. Postaví se růst na zvýšení mandatorních výdajů? Opět předstírání.
Nejlepší výkon koalice předvedla se zákonem o veřejných zakázkách. Navrhla, že se budou moci prodražovat zakázky nově až o polovinu a že do 20 milionů korun se za právní práce nebude muset soutěžit vůbec. Limity pro povinné soutěže rovnou zvedla na dvojnásobek (z 1 na 2 miliony korun u služeb, z 3 na 6 milionů korun u staveb) a opět – navenek mluví o boji proti korupci, ale ve skutečnosti korupci, šlendriánu a plýtvání otevírá dveře.
Podobné to je v případě zákona o obsazování vedení státních firem (čtěte: zákon proti politickým trafikám), který byl nahrazen rozhodnutím tzv. politické trojky. Zástupce státu ve státních firmách proto nyní jmenuje skupina složená ze stran ANO, ČSSD a KDU-ČSL. A přitom nejde o nic jiného, než o předstírání, že je jmenování odpolitizováno. A slibovaný zákon o loteriích? Ten doposud vůbec nebyl předložen, žádný návrh úprav z ministerstva financí dosud do sněmovny nedorazil.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Farský - profil