Filip (KSČM): Případ CAVALESE

03.03.2018 13:04 | Zprávy
autor: PV

Přesně před dvaceti lety, 4. března 1998, vynesl americký vojenský soud na základně Camp Lejeune v Jacksonville v Severní Karolíně osvobozující rozsudek nad dvěma příslušníky US Air Force, kteří byli obviněni z neúmyslného zabití a ze zabití z nedbalosti.

Filip (KSČM): Případ CAVALESE
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vojtěch Filip

Na první pohled celkem banální informace, tak proč to vzpomínat. Navíc asi nešlo o nic zvláštního, když to ani nevzpomenul prakticky žádný z českých sdělovacích prostředků.

Ale o co vlastně šlo a proč má smysl se k této události vracet? Já to považuji za velice důležité se k této události vrátit. Rozsudek vojenského soudu totiž skandálně uzavřel první dějství tragédie, která se odehrála o měsíc dříve zřícení kabinkové visuté lanové dráhy u města Cavalese v severní Itálii. Jistě, takové nehody se stávají, ale tentokrát za neštěstí mohl nade vší pochybnost tzv. lidský faktor, a sice hrubá nedbalost a nezodpovědnost posádky amerického letounu, který zcela ignoroval italská nařízení a předpisy, riskantním letem přeťal nosné lano a svrhl tak kabinku i s dvaceti cestujícími do propasti. O život přišlo 8 Němců, 5 Belgičanů, 3 občané Itálie, dva Poláci a po jednom z Rakouska a Holandska. Piloti amerických leteckých sil v Evropě, umístění na základně Aviano, rádi létali při svých cvičných letech níže a rychleji, než to povolovaly italské zákony a nařízení. Tentokrát se čtyřčlenná posádka letounu Grumman EA-6 Prowler, která skončila hlídkovací misi nad Bosnou rozhodla, že si ještě udělá dobrodružný výlet nad Itálií s letadlem, které nad Itálií už vůbec nemělo vzlétnout a následující den se mělo vrátit do USA. Navigátor si navíc půjčil videokameru, aby se doma mohl pochlubit, jak nízko a rychle se dá nad Alpami a alpskými městečky létat. Aby se vyhnuli zákazu letu od italských úřadů pro jejich stroj, předložili jim navíc falešný letový plán týkající se jiného letounu, stíhačky F-16. Opět jako obvykle se při letu ignorovaly italské předpisy ohledně rychlosti i výšky letu, asi také proto, aby bylo co točit. Ze stejného důvodu se nakonec zřejmě rozhodli také podletět nosné lano lanovky, až ho nakonec ve výšce 110 metrů (3 x níže než bylo povoleno létat) pravým křídlem přeťali, kabinka se z výšky 80 metrů zřítila a všech dvacet turistů zahynulo. Tragédie i skandální rozsudek vyvolaly pochopitelně v Itálii rozhořčení a mohutné protiamerické demonstrace, požadující odchod všech amerických jednotek z Itálie, ze strany proamericky naladěných politiků pak alespoň „přísný trest pro všechny viníky“. Dva z posádky, pilot a navigátor, se tak nakonec ocitli před soudem ještě jednou, přišli o vojenský důchod a pilot byl navíc odsouzen na šest měsíců vězení. Ale ne proto, co spáchali, za hrubou nedbalost, falšování dokumentů, ignorování italských zákonů a nařízení, za dvacet životů zmařených v důsledku toho, ale za maření spravedlnosti a chování nehodné důstojníka, protože zničili videozáznam, kterým se chtěl doma navigátor pochlubit a který by rozmetal argumenty obhajoby.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Šedá ekonomika

Jak jste s šedou ekonomikou bojovali vy nebo to nepovažujete za něco, co je třeba řešit? A k tomu komplikování života podnikatelů, nemyslíte, že hlavně pro ty menší podnikatele byla dost rána pod pás, když jste jim zrovna Vy zvýšili odvody, a to dost drasticky? Podpoříte teď ANO, které je chce sníži...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Gregorová (Piráti): Ochrana dětí nemůže sloužit k legalizaci masového dohledu

20:03 Gregorová (Piráti): Ochrana dětí nemůže sloužit k legalizaci masového dohledu

Pirátská europoslankyně Markéta Gregorová odmítá návrh Evropské komise, který by prodloužil výjimku …