Hejtman Petera: Vyjádření k chystanému zákonu o vnitřní kontrole a auditu

24.02.2015 10:39 | Zprávy

Nutno podotknout, že předložení návrhu zákona o vnitřním řízení a kontrole nepředcházela analýza právního a skutkového stavu a nebyl nejprve předložen jeho věcný záměr k připomínkování územním samosprávným celků.

Hejtman Petera: Vyjádření k chystanému zákonu o vnitřní kontrole a auditu
Foto: red
Popisek: Hejtman Středočeského kraje Miloš Petera (ČSSD)

Tímto postupem nebyly splněny požadavky vyplývající z legislativních pravidel vlády. Zřejmě právě proto dosud nebyl vyřešen nesoulad s Ústavou České republiky, Listinou základních práv a svobod, zákonem o obcích, zákonem o krajích a zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, se kterými je navrhovaná právní úprava v zásadním rozporu.

Navrhovaný zákon v předložené podobě odpovídá nejspíše organizačnímu členění a působnosti ministerstev a dalších ústředních správních úřadů, avšak naprosto neodpovídá organizačnímu členění územně samosprávných celků a zákonem stanoveným pravomocem a povinnostem těchto celků a jejich orgánů. Jako celek je koncipován pro personálně dostatečně zabezpečené úřady, avšak jeho ustanovení o oddělení funkcí v systému vnitřní kontroly, nebudou v praxi realizovatelná u malých obcí s cca 100 až 250 obyvateli, jejichž obecní úřady mají 1 - 2 zaměstnance. Ale ani v podmínkách krajů, které disponují dostatečným počtem zaměstnanců, nejsou některá ustanovení navrhovaného zákona proveditelná. Za stávající právní úpravy je například vyloučeno, aby osoba ve vrcholovém vedení, která zastává ve správci veřejného rozpočtu výkonnou řídící funkci, byla přímo podřízena schvalující osobě, kterou je v daném případě hejtman. Mimo to návrh zákona v mnoha oblastech zavádí novou terminologii, což jej činí obtížně srozumitelným jak pro správní orgány, tak i pro občany a právnické osoby.

Návrh zákona nepřiměřeně posiluje roli externího auditu ve veřejné správě. V případě externích auditů vykonávaných soukromými subjekty to nepochybně v rámci konkurence těchto subjektů významně zvýší korupční rizika - jak při zadávání auditů, tak z hlediska případného tlaku na ovlivnění jejich výstupů. Audit pracuje s hodnocením vybraného vzorku, výsledek lze proto snadno a pro zpracovatele i zadavatele bez významnějšího rizika ovlivnit způsobem výběru tohoto vzorku.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČSSD

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Proč jste nepodpořil zákon, který měl zajistit lepší dostupnost léků a lékáren?

Přijde mi, že se tu opět staví byznys nad zájmy lidí, a v tomto případě i nad zdraví. Nebo co podle vás bylo na zákoně špatného? A proč se u nás pořád nahrává jen těm velkým hráčům? Podívejte se, co to způsobilo třeba v obchodech, ale další příklad jsou třeba operátoři. Proč tu pořád není další, kte...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala (SPD): V Bruselu se už totálně zbláznili

21:03 Fiala (SPD): V Bruselu se už totálně zbláznili

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k dalšímu zdražování energie emisními povolenkami