Děkuji za slovo. Dobrý den, vážený pane místopředsedo, vládo, dámy a pánové. Já doufám, že už v letošním roce naposledy tady před vás předstupuji se stanoviskem poslaneckého klubu KSČM k projednávanému zákonu o státní službě. Nebudu zde úplně kritizovat služební zákon, jako to tady udělal předseda Hnutí Úsvit, ale budu mluvit zde konstruktivně. Ale abychom si samozřejmě připomněli, co ten zákon přináší, jaké má chyby a samozřejmě i jaká má pozitiva.
Prezident Miloš Zeman před několika dny vetoval služební zákon a vrátil nám ho tak zpět do Poslanecké sněmovny k dalšímu projednání. Jedná se o jeho veto. Pokud veto projde, nastane menší problém. Pokud veto neprojde, bude platit služební zákon v podobě, jak opustil Poslaneckou sněmovnu.
Pro své veto měl prezident Miloš Zeman poměrně pádné argumenty. Vadí mu političtí náměstci, to, jakým způsobem byl služební zákon projednáván v legislativním procesu a mnoho dalších věcí.
Jenom zde chci připomenout, že tyto výtky s ním sdílíme, samozřejmě, protože jsme na ně poukazovali mnohokrát za celý rok, kdy ten služební zákon zde byl projednáván. Když si vzpomenu na úplný začátek a příběh služebního zákona, který myslím si, že už je teď tady v Poslanecké sněmovně, naposledy, tak si říkám, kam to celé došlo. Nejprve na konci loňského roku fenomén lex Babiš, podmínka prezidenta Miloše Zemana, do toho všeho odpolitizování státní správy. Když se to tady projednávalo v lednu, tak jsme si říkali fajn, bude to pěkné, vznikne Generální ředitelství státní služby, jako to bylo napsáno v zákoně z roku 2002. A Generální ředitelství, nebo jiný podobný orgán, to už je jedno, jak by se to jmenovalo, by byl zastřešujícím orgánem.
Na tomto principu právě stál i služební zákon z roku 2002 a samozřejmě i služební zákon, který připravoval pan ministr Dienstbier. Zpočátku se zdálo, že tento zákon bude bez problému přijat. Ale přišlo horké léto roku 2014 a zablokování Parlamentu pravicovou opozicí a de facto zneužitím jednacího řádu. Kdy prostě neustále obstrukcemi blokovaly hlasování ve třetím čtení o tomto služebním zákonu. Protože to vnímala to zřízení Generálního ředitelství jako ohrožení demokracie. Nicméně vám můžu říct, se znalostí věci, že to žádné ohrožení demokracie nebylo. Že v Evropě existují státy, které mají princip Generálního ředitelství státní služby, nebo to je jedno, jak se to jmenuje. Má to Polsko, má to Francie, Belgie, dokonce i částečně Velká Británie. Já nevím, co to bylo za ohrožení demokracie.
Místo toho jsme jaksi převzali takového křížence, kdy jsme se inspirovali částečně v Německu, částečně na Slovensku a do toho jsme přidali svoji vlastní specialitu. Já si myslím, že úplně tato česká specialita nebude řádně fungovat. My jsme opravdu měli nějakým způsobem se inspirovat právě buď úplně, třeba ve Francii, nebo když už třeba v Německu nebo na Slovensku a nějakým způsobem to celé převzít. Samozřejmě tam zapracovat i své zákony, jak se normálně přijímaly.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR




