A každý rozumný řidič ví, že taková náročná akce něco stojí. I proto se k Vám určitě dostala zpráva, že jsem v tomhle týdnu navrhnul možnost zvýšení ceny za dálniční známku. Chápu, že spousta lidí se zlobí, třeba právě kvůli D1. I já jsem řidič a "užil" jsem si své... Přesto tvrdím jedno - pokud ji chceme mít v perfektním a moderním stavu, musíme ji přeci nejdříve opravit. Rád bych s Vámi proto diskutoval a silniční síti jako celku – ne jenom o dálniční známce.
Jak je to s její cenou? Nezměnila se od roku 2012 a já v tuto chvíli navrhuji možnost pro její zvýšení (konečné rozhodnutí je na vládě). Například společně se zavedením elektronické viněty. Než se rozzlobíte a budete mi chtít napsat, tak, prosím, počítejte se mnou. Pokud dálniční známka vyjde na dva tisíce, je to 166 korun měsíčně. A věděli jste, že celková síť dálnic a jedniček v ČR je dlouhá cca 7 000 kilometrů? Ano – čtete správně. 7 000!! Zkuste si to srovnat s cenami mobilních operátorů a uznejte, že 166 korun měsíčně není tak veliká částka. Věřím, že se shodneme i na tom, že z 90 procent je síť v dobrém stavu.
Matematika je však neúprosná. Každý kilometr nové dálnice (a jedničky) pochopitelně vyžaduje nové náklady na provoz a údržbu (letní sekání, opravy svodidel, zimní údržba sněhu, telematika, dopravní značení, řízení provozu). Právě na tyto zvýšené náklady by měly být určené příjmy z případného zvýšení – je to dáno zákonem jako příjem SFDI. Mohu tedy garantovat, že poplatek je určen PŘÍMO na silniční síť. Při pečlivých výpočtech nám vychází, že při případném zdražení na 2000 Kč bychom na výstavbu a provoz silnic získali až 2 MLD Kč navíc. A to už jsou nějaké peníze!

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV