Už bohužel příliš nevnímáme jejich skutečný obsah a jen málokdo se zamyslí nad jejich smyslem. Tak je opakujeme – v rozhovorech, projevech, ve veřejných vystoupeních. Každé zjednodušení má v sobě riziko zkreslení. To se stává i z dobré vůle. Obávám se ale, že v řadě těch hloupých klišé není v pozadí dobrá vůle, ale jen neznalost a nedostatek vlastních názorů. Často patrně i snaha manipulovat veřejným míněním.
Vadí mi to. Proto bych rád na některé nesmysly reagoval.
Zboží v tzv. kamenných obchodech je kvalitnější, a proto dražší. Autor tohoto klišé zřejmě netuší, že do ceny se v obchodě musí nutně promítnout i režijní náklady, a právě nájem obchodních prostor tvoří v našich podmínkách neúměrně vysoký podíl. Rozdíl v ceně tedy nemusí znamenat rozdíl v kvalitě. Je dobře si také uvědomit, že vysokou cenou zboží ani nemusí bohatnout obchodník, ale často jen majitel nemovitosti, který požaduje neúměrně vysoký nájem. Nepochopitelné jsou v této souvislosti ceny občerstvení, a i dalších výrobků na volných prostranstvích a tržištích, kde by nájem stánkového místa měl být daleko nižší než u kamenných obchodů a kde by pak dosahovali obchodníci výrazně větších zisků. To ovšem platí jen v případech, kdy vlastník volného prostranství (zpravidla obec), nestanovil extrémně vysoký nájem za tržní místo.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV