Chci se s vámi opět podělit o problém, se kterým se na mě obrátila má volička (pokud ne minulá, tak doufám, že určitě budoucí). Pracuje již sedm let na pozici asistenta pedagoga, což je určitě práce velmi náročná, a ne každý by ji byl schopen a ochoten dělat. Za tuto náročnou práci však dostává každý rok smlouvu na dobu určitou a o prázdninách končí na Úřadu práce s tím, že neví, co nastane v září a jestli svou práci bude ještě mít… Po tak dlouhé době to je to značně demoralizující a neetické.
Podle dostupných definic je asistent pedagoga jeho pomocníkem, který se může významnou měrou podílet na vzdělávacím procesu nejen ve škole, ale i v oblasti mimoškolní výchovy. Podílí se na podpůrném vzdělávání a integraci žáka se sociálním nebo s kulturním znevýhodněním, žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, ale také žáka mimořádně nadaného (což málokdo ví, protože jejich práce je pro širší veřejnost spojena spíše se skupinou dětí nějakým způsobem „problémových“). Cílem využití asistenta pedagoga je vytvořit také prostor pro pedagogickou individuální práci učitele s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozice asistenta pedagoga je ukotvena v právních dokumentech, týkajících se školství, ale i v dokumentech obecnějšího charakteru, jako je například zákoník práce. Financování asistentů není jednotné a existuje několik možností, jak je financovat. Je to buďto financování formou podpory úřadu práce, nebo z rozvojových programů MŠMT, nebo financovaní na základě příplatku pro integrované žáky, nebo na základě doporučeného podpůrného opatření anebo z jiných zdrojů (např. podpora zřizovatele, finanční dary od sponzorů, různé nadace, přímo z rozpočtů škol…).

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV