Ministr Kupka: Dopravní pomoc Ukrajině musí být koordinovaná

13.03.2022 14:58

Evropská spolupráce při dodávkách humanitární pomoci na Ukrajinu a další pomoc prchajícím před ruskou agresí.

Ministr Kupka: Dopravní pomoc Ukrajině musí být koordinovaná
Foto: Hana Brožková
Popisek: Martin Kupka

To byla hlavní témata pátečního a sobotního jednání ministrů dopravy evropských zemí, které se uskutečnilo na pozvání polského ministra infrastruktury Andrzeje Adamczyka v Krakově. Ministři také v průběhu soboty navštívili polsko-ukrajinskou hranici, polské přijímací centrum pro uprchlíky a hlavní nádraží v blízkém Přemyšlu. 

Anketa

Zvládne Petr Fiala krizi cen energií a pohonných hmot?

hlasovalo: 70725 lidí

„Česká republika pomáhá Ukrajině a Ukrajincům od prvního dne ruské invaze. Do Přemyšlu jsme vypravili vlak pro evakuaci uprchlíků už 25. února. Společně s evropskými kolegy jsme se shodli, že se musíme zaměřit na vytvoření rychlých dopravních koridorů pro humanitární vlaky po vzoru takzvaných zelených pásů v době Covidu a na lepší systém umisťování uprchlíků tak, aby nedocházelo k přehlcování přijímacích míst ve velkých městech, které jsou logickým prvním cílem většiny nově příchozích,“ uvedl po jednání ministr dopravy Martin Kupka.

Už v pátek večer se na pracovní schůzce v Krakově sešel ministr Kupka a jeho polský protějšek Andrzej Adamczyk, německý šéf resortu dopravy Volker Wissing, rakouská ministryně Leonore Gewessler, šéf francouzského ministerstva dopravy Jean-Baptiste Djebbari a eurokomisařka pro dopravu Adina Valean. Na dálku se k nim přes videokonferenci připojil i jejich ukrajinský kolega Oleksandr Kubrakov, který evropským partnerům poděkoval nejen za pomoc, kterou poskytují Ukrajině, ale také za rychlé sankce proti Rusku v oblasti dopravy.

Ministři zde také projednávali možnosti vytvoření tzv. humanitárních koridorů. „Měly by umožnit fungování efektivního systému svozu materiálů do skladových prostor, následnou konsolidaci a vypravení ucelených nákladních vlaků přes Polsko do Lvova. Jde nyní o to, dojednat, aby v dalších týdnech či měsících tyto vlaky dostaly přednost při přidělování dopravní cesty. Pomoc pak může dorazit co nejdřív tam, kde to bude třeba. Z logistického hlediska bude důležité, že půjde o ucelené vlaky pro tento účel, které budou díky užití kontejnerů snáz přeložitelné na rozchod ukrajinské železnice. Takovéto aktivity je nutné koordinovat s našimi evropskými partnery,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

V sobotu pak ministři a eurokomisařka, na pozvání ministra Adamczyka, společně vyrazili na hranici Polska a Ukrajiny, která se aktuálně potýká s přílivem uprchlíků. Navštívili také přijímací centrum pro migranty v obci Młyny a hlavní nádraží v Přemyšlu, které je důležitou křižovatkou pro cestu Ukrajinců do bezpečí i distribuci humanitární pomoci.

„Ze Slovenska a Polska dorazilo do České republiky vlaky Českých drah za posledních 14 dní více než 30 000 ukrajinských cestujících. Dále posilujeme pravidelné spoje z obou zemí a jsme v kontaktu s partnery u našich sousedů, kterým pomáháme lidsky i materiálně,“ dodává člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Jiří Ješeta, který se jednání v Polsku také zúčastnil.

Česká republika pomáhá lidem zasaženým válkou na Ukrajině už od vypuknutí ruské agrese. Pro ukrajinské občany zavedlo ministerstvo dopravy jízdné zdarma ve vlacích, osobní i nákladní vozidla a autobusy pro humanitární účely pak osvobodilo od dálničních poplatků a mýta. Posíleny byly také pravidelné spoje Českých drah ze slovenských Košic. Do pomoci se zapojili i další dopravci, konkrétně Regiojet, ČD Cargo, GepardExpress a Arriva. RegioJet, ve spolupráci s ČD Cargo a Člověkem v tísni, spustil vlakové spojení Praha – Ostravsko – Přemyšl a zpět s kapacitou 400 cestujících a nákladními vozy pro hmotnou pomoc. Tento spoj jezdí denně.

České dráhy organizují sbírku materiální pomoci pro občany Ukrajiny a polské straně byly zapůjčeny dvě vlakové soupravy ČD, které jsou využívány pro přesun uprchlíků v rámci Polska. Správa železnic pak připravila na nádražích zázemí pro ukrajinské uprchlíky a ČD Cargo pomáhá na Ukrajinu převážet potřebný materiál. Důležitá je také informovanost cestujících z Ukrajiny. Na nádražích jsou navigační pokyny a hlášení v ukrajinštině, zároveň ministerstvo dopravy distribuuje mezi cestující speciální leták s důležitými informacemi a dopisem ukrajinského velvyslance v ČR, který byl vytvořen ve spolupráci s ukrajinskou ambasádou.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostál (Stačilo!): Zdravotní pojišťovny péči nezajišťují a ministr Válek to po nich nevymáhá

10:04 Dostál (Stačilo!): Zdravotní pojišťovny péči nezajišťují a ministr Válek to po nich nevymáhá

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke zdravotnictví.