Niedermayer (TOP 09): Odložení odsouhlasení Radou neznamená neschválení

06.03.2023 4:31 | Ze sítí

Pár poznámek na svém veřejném facebookovém profilu k chaosu ohledně budoucnosti aut se spalovacími motory (ICEV)

Niedermayer (TOP 09): Odložení odsouhlasení Radou neznamená neschválení
Foto: Hans Štembera
Popisek: Europoslanec Luděk Niedermayer

1. V diskuzích od politiků zaznělo, že v textu „něco chybí“. Formálně nikoliv - text, který schválil Evropský parlament, byl vyjednán v trialogu mezi EP, Komisí a Radou pod českým předsednictvím, a to na základě mandátu zástupců zemí (obvykle schvalovaném konsenzem) a zjevně byl tedy podporován všemi, nebo většinou členských států.

2. To, že některé země změnily mezi tím názor, je velmi neobvyklé, ale nikoliv nemožné. Není zřejmé, jestli problémem v Radě je „jen“ nejednotnost“, nebo jestli existuje i možnost blokační menšiny (Rada totiž preferuje rozhodovat ve shodě).

3. Možnost, že do hry vstoupí spalovací auta na syntetická paliva je otevřená „vždy“, protože i schválená regulace může být kdykoliv upravena. V textu, v právně nezávazné části, je uvedeno, že po konzultaci se stakeholdery navrhne Evropská komise, jak by bylo možno tato auta po roce 2035 prodávat (bod 11). Komise není k tomu povinna (jde o recital), ale i tak předpokládám, že to udělá.

4. Neznamená to, že tento návrh bude přijat. A zejména to neznamená, že má být připraven dnes (jak někteří lidé tvrdí). Recitál obsahuje i další „úkoly“ pro Komisi (metodologii životních emisí nebo tzv. progress report), které též mohou v budoucnu vyústit v menší návrhy úprav (jako u každého zákona)

Anketa

Je dobře, že ANO a SPD chtějí ve Sněmovně obstruovat kvůli snížení valorizace důchodů?

96%
2%
hlasovalo: 31653 lidí

5. Výroba většího počtu aut se spalovacími motory na e-paliva (e-fuels) by znamenala velmi výrazné navýšení spotřeby obnovitelné elektřiny pro osobní dopravu (při podílu aut kolem 10% v řádu stovek TWh ročně) a zhoršení dostupnosti e-paliv tam, kde je nelze nahradit - tedy například v nákladní nebo letecké dopravě.

6. Zřejmě by to znamenalo zpřísnění návrhu Euro7, neb ten vychází z toho, že spalováky jsou na útlumové křivce

7. Osobní mobilita založená na výhradním pálení syntetických paliv by byla, díky velmi vysoké ceně, exkluzivní a okrajovou záležitostí, nikoliv cestou k levné mobilitě pro většinu lidí.

8. Odložení odsouhlasení Radou neznamená neschválení, Rada bude s největší pravděpodobností interně hledat všechny cesty k dohodě.

9. Nicméně změna dohody předpokládá nové formální jednání (zřejmě tzv. druhé čtení) a potřebu podpory většiny v Parlamentu. Neumím odhadnout, jaký je zde apetit k podstatným změnám.

10. Nenalezení dohody v dalších čteních (v horizontu měsíců) by byla katastrofální zpráva i pro automobilky. Vneslo by to totiž nejistotu do jejich investičních plánů, které - alespoň u většiny z nich - s dohodou počítají.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT: První desítka kandidátů do nadcházejících eurovoleb

23:08 DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT: První desítka kandidátů do nadcházejících eurovoleb

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT představila první desítku svých kandidátů do eurovole…