Okamura (SPD): Green Deal škodí přírodě

09.06.2025 19:03 | Monitoring

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke Green Dealu.

Okamura (SPD): Green Deal škodí přírodě
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hnutí SPD představilo lídry všech krajských kandidátek

Green Deal EU podporovaný Fialovou vládou vede k důsledkům, které škodí přírodě. Na další z paradoxů Green Dealu upozornil ekonom Lukáš Kovanda: provoz na elektrifikovaných železničních tratích se raketově zdražuje, zatímco ceny nafty rostou jen nepatrně. „Výsledek? Propad železniční přepravy zboží a nekončící kolony kamionů na dálnicích,“ dodal ekonom. SPD prosazuje odstoupení od Green Dealu EU, systému emisních povolenek i od pařížské klimatické dohody.

Kovanda uvádí, že mezi lety 2018 a 2023 stouply náklady na elektrickou trakci železnic v Česku ze dvou na 3,50 koruny za kilowatthodinu, tedy o 75 procent. Litr nafty za stejnou dobu zdražil z 25,70 na 28,40 koruny. Tedy o nějakých jedenáct procent. „Silniční nákladní přeprava je tedy v porovnání s elektrifikovanou železniční přepravou dnes cenově ještě mnohem výhodnější než na sklonku minulého desetiletí. Stěžejním důvodem je existence postupně zdražujících emisních povolenek, které navyšují cenu elektřiny, resp. nákladů na železniční elektrickou trakci,“ uvedl Kovanda.

Povolenky, tedy "vlajková loď" Green Dealu, tak hrají podle Kovandy zásadní roli v tom, že podíl železniční nákladní přepravy na celkové nákladní přepravě v Česku mezi lety 2019 a 2023 klesl z bezmála 30 na jen lehce nad 15 procent. Přitom železniční přeprava je environmentálně mnohem šetrnější než ta silniční nákladní nejen v elektrifikované, nýbrž i ve "spalovací" variantě. Růst nákladů v oblasti elektrifikované železnice ovšem snižuje konkurenceschopnost nákladní železnice jako celku.

„Ostatně i nekončící kolony kamionů na hlavních dálničních tazích Českem stejně jako jimi často takřka permanentně zahuštěný dálniční pravý jízdní pruh jsou projevem přesunu nákladní přepravy z kolejí na silnice. A ten je pro změnu projevem rychleji rostoucích cen elektřiny a emisních povolenek, jejichž sama existence a rostoucí cena je zase projevem Green Dealu. Ten i proto zasluhuje revizi a zmírnění. Už jen kvůli situaci v tuzemské nákladní přepravě,“ domnívá se ekonom Kovanda.

Tomio Okamura

  • SPD
  • Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD)
  • poslanec

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Jan Kuchař byl položen dotaz

zdravotní péče

Pane Kuchaři, nemyslíte, že na to vašem návrhu je smutná jedna věc, a to, že tu chybí dostatečná zdravotní péče, a že je třeba kvůli ní jezdit za hranice? Ono totiž problém není jen na hranicích, ale skoro všude, a to i ve městech. Lékařů je prostě málo. A co s tím vaše vláda udělala?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 1 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Vích (SPD): Bitcoiny ano, ale garáže pro armádu nejsou

8:35 Vích (SPD): Bitcoiny ano, ale garáže pro armádu nejsou

Modernizace výcvikových zařízení Armády ČR za 1,8 miliardy v předchozích letech byla narušená velkým…