Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci,
jsem rád, že se opět setkáváme při interpelacích, a věřím, že otázky a témata, kterým se zde budeme věnovat, jsou ta, která zajímají veřejnost a občany, a také ty, kteří nás sledují, zdravím.
Pokud jde o otázku položenou paní poslankyní, která se týká nefunkčnosti systému digitalizace stavebního řízení, tak chci říct jasně, že se nebudu tvářit tak, že spuštění systému digitálního stavebního řízení proběhlo v pořádku a že všechno funguje. Částečně to funguje, ale s aktuální podobou nejsem spokojen ani já, ani vláda a systém se musí nadále zlepšovat. Chtěl bych ale říct, že problémy tady nenastaly 1. 7. letošního roku, a netvařme se, že předtím jsme tady měli výborně fungující stavební řízení. Opak byl pravda.
Extrémní délka a komplikovanost stavebního řízení patří dlouhodobě mezi největší problémy naší země. Je to věc, která otravovala celá léta podnikatele, život lidí, odrazovala investory, prodražovala ceny nemovitostí, lidé si na to pravidelně stěžovali a dožadovali se změny.
My jsme byli od začátku připraveni celý ten systém předělat, a to znamenalo nejprve připravit a schválit nový stavební zákon a v návaznosti na to rozběhnout samotnou digitalizaci povolovacího řízení. Naším cílem bylo, a to je ve stavebním zákoně, aby ten, kdo žádá, tak jednal s jedním konkrétním úřadem, aby nemusel dokládat nesmyslné množství dalších údajů, aby se celý ten proces zjednodušil prostřednictvím portálu stavebníka a tak dál a tak dál.
Ten přesun do digitálního prostoru měl zároveň odstranit zastaralé postupy, různé nesmyslné požadavky, přinést větší transparentnost, zjednodušit komunikaci všech zúčastněných občanů, developerů, úřadů. A naším cílem je ve finále zajistit konkrétní zrychlení, tak aby každý mohl počítat s tím, že jeho vlastní stavební řízení proběhne v době výrazně kratší, než tomu bylo dříve. Jsou tam jasné lhůty 30 dnů pro jednoduchou stavbu, 60 dnů pro třeba bytový dům.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV