Stavět se začalo na úseku Praha - Jirny v 70. letech 20. století, otevření se pak tato část dálnice dočkala až v roce 1984. Navázání dálnice těsně před Hradec Králové přišlo až v roce 2005. A stavba v této lokalitě se neobešla bez pozornosti médií. Pozemky, po nichž dálnice měla vést, totiž získala Ludmila Havránková, následně bylo však rozhodnuto o jejich vyvlastnění.
Aktuálně je v plánu úsek vedoucí z východočeských Smiřic do Jaroměře dlouhý 7,4 kilometru. Stavitelem bude stavební společnosti Porr. Ta zvítězila v konkurenci osmi uchazečů s nabídkou zhruba 1,5 miliardy korun. Původně se mělo začít stavět už letos na podzim, nicméně došlo ke zdržení, o které se postarala ekologická organizace Děti země. Nyní už ale, jak se zdá, zahájení stavby nic nebrání. Zhotovitelská firma a Ředitelství silnic a dálnic podepsaly i smlouvu.
Více než 4 miliardy investic nejsou konečná
Nový úsek dálnice navazuje na trasu z Hradce Králové do Smiřic. Tu za 2,6 miliardy vybuduje jiná společnost, konkrétně to bude Eurovia. Ceny obou úseků jsou proti těm původně očekávaným přibližně o třetinu nižší. Sleva je možná díky soutěžím. Obě části jsou současně označeny jako tzv. prioritní stavba. To znamená, že se na ně vztahuje režim zrychleného posuzování dopadu projektu na životní prostředí. Výjimku vyjednala vláda.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV