Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
Já bych se chtěla vyjádřit k pozměňovacímu návrhu Zbyňka Stanjury, který rozvolňuje takzvanou dluhovou brzdu v tomto zákoně. Chtěla bych k tomu říct pár slov. Co se týče tohoto návrhu, aby výdaje na obranu nad hranici 2 procenta HDP nevstupovaly do limitů stanovených zákonem o rozpočtové odpovědnosti, to je krok, bez kterého by ministr financí Stanjura s největší pravděpodobností rovnající se téměř jistotě, vůbec nebyl schopen sestavit rozpočet na příští rok, protože i v letošním roce se s výší deficitu pohybujeme na samotné hranici, kterou nám tento zákon umožňuje.
Jak bohužel samo Ministerstvo financí přiznává, například ve střednědobém výhledu strukturální deficity v následujících letech jsou odhadovány vysoko nad zákonnými limity. Například v roce 2027 je strukturální deficit odhadován ve výši 1,7 procenta HDP, ale zákon dovoluje jen 1,25 procenta HDP.
Na druhou stranu, hnutí ANO je dlouhodobě přesvědčeno, že v případě nezbytných výdajů souvisejících například s bezpečností země, by neměly být politická rozhodování a odpovědnost svazovány příliš striktními fiskálními pravidly. Je navíc naprosto legitimní otázka současnosti, zda by mnohem transparentnější nebylo do této výjimky zahrnout veškeré výdaje na obranu, případně jiné strategické a bezpečnostní priority státu, jako třeba výdaje na energetickou bezpečnost, náklady na zvládání poválečné migrační vlny, investice do ochrany kritické infrastruktury před kybernetickými útoky a možná i některé další.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV