Sehnalová (ČSSD): Jak dál s evropskou železniční dopravou?

26.06.2011 8:16

Diskuze v Evropském parlamentu kolem zprávy o tzv. revizi prvního železničního balíčku, která by měla sjednotit a zjednodušit stávající tři směrnice a posunout kupředu rozvoj evropské železnice, se opět vedou vcelku očekávaně převážně nad tématem provozních modelů - tzv. unbundlingu, tedy oddělení infrastruktury od provozovatelů železniční dopravy.

Sehnalová (ČSSD): Jak dál s evropskou železniční dopravou?

Toto konfliktní téma je na pořadu vždy, pokud přijde řeč na evropskou železnici. Je také skutečností, že řada členských států předchozí směrnice vcelku úspěšně ignorovala, což také vedlo Evropskou komisi k zahájení řízení vůči těmto státům a bylo důvodem pro přistoupení ke zmíněné revizi evropské železniční legislativy.

Rozdíly mezi frakcemi v Evropském parlamentu se v tomto bodě zajímavě stírají a národní pohled v diskuzi převažuje. Jedna strana argumentuje neexistujícím konkurenčním prostředím a různými překážkami, které se kladou jiným dopravcům, a které by podle nich měl striktně vyřešit oddělený model, jiní opírají svou argumentaci od reálné existence různých modelů, které konkurenčnímu prostředí nebrání a diskuzi nad unbundlingem berou jako umělou a nepodstatnou část problému. Všichni se nicméně shodují nad nutností silného regulačního orgánu, který by hrál stěžejní roli v dohledu nad tržním prostředím a spravedlivou hospodářskou soutěží. Vypadá to, že východiskem z této debaty bude posílení pravomoci regulačních orgánů, ať již národních, jejichž pozice, kompetence, organizační a personální zázemí se zatím v jednotlivých zemích velmi liší nebo posun k vytvoření evropského regulačního orgánu. Otázkou zůstává, zda obrovské naděje, které se směrem k regulačním orgánům nyní upínají, budou skutečně naplněny.

Co však v této diskuzi poněkud postrádám, je pohled zákazníka. Tedy toho, kdo se rozhoduje, zda k přepravě svého zboží využije silnici či železnici. Poměrně nedávno jsem hovořila s vedením jednoho podniku, dovážejícím suroviny pro svou výrobu přes půl Evropy. Vzhledem k tomu, že koleje vedly přímo až do areálu závodu, předpokládala jsem vcelku přirozeně, že využívají železnici. Poněkud mne překvapila odpověď, že železnici, ač by rádi, bohužel, nevyužívají, protože potřebují mít pro svou výrobu jistotu a nemohou si dovolit dodání surovin v rozptylu několika dnů. V tomto smyslu považují železnici za méně spolehlivou a nepružnou.

Tomuto potenciálnímu zákazníkovi železnice, je vcelku jedno, zda a jaký provozní model železnice má. Chce své zboží včas (a bez komplikované administrativy). Bez kvalitní, moderní, interoperabilní a bezpečné železniční infrastruktury toho nemůžeme dosáhnout. Na prvním místě jsou proto investice do modernizace železniční infrastruktury. Až ve druhé fázi přichází na řadu regulační orgán, jeho pravomoce a nezávislost, provozní modely a další aspekty, které vstupují do hry.

Více:
Sehnalová (ČSSD): Evropský parlament odstraňuje bariéry pro cestování autobusem

##PROFIL 3349##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

RNDr. Alexandr Vondra byl položen dotaz

svoboda slova

Cituji vás: ,,„Pak tu ale máme spoustu věcí označovaných za ‚dezinformační narativ‘ a podobně, kdy je zřejmé, že se toto označení používá jen jako zbraň proti politickým oponentům." Je zajímavé, že to říkáte zrovna vy, když tato vláda, kde je i ODS a ostatně hlavně sám Fiala dost často toto dělá a n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ožanová (ANO): Úředníci nejsou proškoleni, tak snížíme povinné počty školení?

12:12 Ožanová (ANO): Úředníci nejsou proškoleni, tak snížíme povinné počty školení?

Projev na 103. schůzi Poslanecké sněmovny 24. května 2024 k zákonu o úřednících územních samosprávný…