Senátor Orel: Megaprojekt kanálu DOL vyvolává pochybnosti. Požadujeme nezávislé posouzení

20.08.2019 17:29

Na základě veřejného slyšení v Senátu, které spoluinicioval zelený senátor Petr Orel, plénum Senátu konstatovalo, že „studie proveditelnosti zcela nedostatečně vyhodnocuje environmentální rizika“ záměru, a proto požaduje, „aby rozhodnutí vlády o navrhované přípravě extrémně náročné investice … předcházela řádná oponentura … provedená nestrannými zahraničními experty.“

Senátor Orel: Megaprojekt kanálu DOL vyvolává pochybnosti. Požadujeme nezávislé posouzení
Foto: archiv kandidáta
Popisek: Petr Orel (SZ)

Umělý kanál by podle předložené studie měl za více než 500 miliard korun propojit řeky Dunaj, Odru a Labe, přitom by však nenávratně ohrozil vzácnou a dosud chráněnou přírodu podél řek a tím zcela změnil krajinu. I přes astronomické náklady na výstavbu dosahující až 2 miliard korun na kilometr zůstávají jeho přínosy pro dopravu neprůkazné.

První místopředsedkyně Zelených Magdalena Davis k tomu uvedla: „Přepravní kapacitu 33 mil tkm/rok, kterou nabízí DOL, lze realizovat i zdvojkolejněním současných železničních tratí v ČR, navíc za čtvrtinové náklady. Rozšířený argument, že následná lodní doprava je přece prakticky zadarmo, je mylný! Skutečná cena lodní dopravy zahrnuje i externality jako jsou znečištění vodních toků ropnými látkami, degradace říčních břehů nebo šíření nepůvodních organismů. Právě takové údaje v současné studii proveditelnosti chybí a je třeba, aby tyto nedostatky posoudili nezávislí odborníci.“

Petr Orel, senátor zvolený za Zelené v obvodě Nový Jičín, k tomu dodává: „Prosazení nezávislé zahraniční oponentury bylo v Horní komoře Parlamentu coby neexekutivním orgánu v podstatě maximem, kterého mohl Senát dosáhnout. Usnesení bylo přijato velkou většinou přítomných senátorek a senátorů, za což bych jim chtěl velmi poděkovat.  Díky nim bude věnována zvýšená pozornost jak důsledkům probíhajících klimatických změn, jako je třeba snížení průměrných ročních průtoků v řekách čí zvýšený výparu, tak i vlivu koridoru na režim oběhu podzemních vod a ochranu vodních zdrojů.“

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Výborný: Budeme tyto věci mít pod kontrolou

19:02 Ministr Výborný: Budeme tyto věci mít pod kontrolou

Projev na 101. schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philipp…