Nové logo „Česká potravina“ by tak mělo pomoci ke zvýšení prodeje produktů českých potravinářů.To by bylo možné považovat za chvályhodnou snahu, kdyby vláda na druhé straně nečinila řadu opatření, která naopak jdou zcela proti zájmům českých potravinářů a producentů.
Vláda tímto krokem sice deklaratorně vyjadřuje svou podporu českým produktům, domnívaje se, že pro spotřebitele nové označení bude dostatečnou motivací k jejich koupi, o čemž lze ale také pochybovat, na druhé straně je však tato deklarace zcela převážena smrtícím koktejlem jiných regulatorních návrhů, které přímo, nebo nepřímo dopadnou právě na tuzemské výrobce potravin. Stačí vzpomenout tolikrát skloňovanou elektronickou evidenci tržeb (EET). Nelze tvrdit, že zavedení registračních pokladen v obchodech by mělo dopadnout na jejich české dodavatele. Ministerstvo financí se ovšem nechce vzdát vize, že pokladny s internetovým připojením by postupně měli mít bez výjimky všichni, tedy např. i prodejci na trzích a jiných občasných prodejních akcích. A právě v tomto případě se mnohdy jedná o producenty orientující se např. na tradiční regionální potraviny, farmáře a další malovýrobce, pro které takové pokladny mohou představovat skutečný problém. Za celou tuto oblast mohu uvést jediný příklad – připravovaný projekt Slovácké tržnice v Uherském Hradišti, který bude orientován výhradně na malovýrobce tradičních regionálních potravin. Tržnice by měla být otevřena v září letošního roku, již v tuto chvíli je přihlášena řada zájemců, kteří by chtěli tohoto prostoru využít pro prodej svých potravinářských výrobků a mnozí z nich mají z chystané EET velké obavy, neboť související náklady pro ně mohou být likvidační.
Tím ovšem výčet opatření ohrožujících české producenty nekončí. Vedle EET lze dále jmenovat v Poslanecké sněmovně projednávanou novelizaci zákona o významné tržní síle. Tento zákon by měl zpřísnit podmínky pro velké obchodní řetězce tak, aby nezneužívali svého postavení na trhu ve vztahu právě k českým dodavatelům. Zákon zvyšuje pokuty za tyto nekalé praktiky a více svazuje vztahy mezi odběrateli a dodavateli. Opět by to bylo možné považovat za zdánlivě prospěšnou a ve vztahu k českým producentům ochranářskou snahu, nicméně racionální úvaha říká, že důsledkem bude pouze to, že obchodní řetězce budou kvůli hrozbě pokut dovážet více potravin ze zahraničí, pokud z českého trhu zcela neodejdou.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV