Exploze hněvu u Jílkové: Důchodce z publika rozpálil "šmejda"

17.05.2013 4:14

Dokument Šmejdi odhalil v české společnosti to, co už bylo delší dobu známé, ale příliš se to neřešilo. Jde o předváděcí akce, na které jsou lákáni nejčastěji senioři, aby si zakoupili hrnce či jiné spotřebiče. Zástupce jedné z těchto firem však tvrdí, že jde o stoprocentně dobrovolné nákupy.

Exploze hněvu u Jílkové: Důchodce z publika rozpálil "šmejda"
Foto: Repro Foto: ČT
Popisek: Zástupce firmy Beck Josef Bárta v pořadu ČT Michaely Jílkové Máte slovo

„Svým způsobem není nikdo donucený nebo přinucený, aby něco koupil,“ hájil v ČT svoji firmu Beck Europe Josef Bárta. „To je všechno otázka jenom nabídky a poptávky,“ dodal v pořadu Máte slovo. „Zřejmě, jak se říká v reálném světě, pokud má někdo zájem, tak ať si to koupí.“

Podle něj jeho firma rozhodně neokrádá staré lidi, jak bývá někdy říkáno. Stejně by ty peníze senioři utratili v klasických obchodech. „Takže myslíte, že to ti lidi nekoupí?“ optal se moderátorky a narážel na to, že když jsou vysoké prodeje, hovoří to o zájmu zákazníků. „Já se ale ptám, jestli rádi a dobrovolně…“ optala se moderátorka Michaela Jílková. Dostalo se jí odpovědi, že „stoprocentně“.

„Když člověk pana Bártu poslouchá, tak má pocit, že tady hovoří novodobý Baťa,“ komentoval to s úsměvem ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Ovšem podle něj to v reálu zřejmě bude jinak. Kdyby totiž důchodce chtěl například hrnec, koupí si ho normálně v obchodě.

„Vy lákáte důchodce na úplně jiné věci,“ vmetl Bártovi do tváře Kuba. Na mysli měl pozvánky na zájezd do zahraničí, kde jsou však senioři nuceni jít na předváděcí akci. „A oni jsou tam pak vystaveni praktikám, kterým neumí čelit,“ dodal ministr.

Jenže podle Bárty je to jinak. Špatní jsou jiní prodejci, jenže každý zná jen Beck, a tak na něj hází vinu. Nejprve se pustil do hádky s jiným přímým prodejcem, Romanem Zavadilem. Ten tvrdil, že jeho akce vypadají jinak a chovají se k lidem slušně.


ReproFoto: ČT

Přímí prodejci jsou špatní, ale i dobří

Oba prodejci se ale v závěru hádky shodli, že přímí prodejci se hází do jednoho pytle jako „šmejdi“. Nedělí se na správné a špatné. „Myslíte, že mám rád, když mi říkaj‘, že jsem šmejd?!“ křičel v pořadu Bárta. Beck totiž pokutám zatím nečelil.

Za pravdu mu pak dal i senior sedící ve studiu, ačkoliv to nebyl jeho záměr. Začal si totiž stěžovat, že zakoupil hrnce, už je nechce, ale jeho stížnosti odmítají. Koupil je ovšem od jiné firmy než Beck. „To je všecko na jedno kopyto. Já to dokážem!“ vysvětloval krkolomně muž. Tím Bártovi nahrál a začal křik. „Všichni to pak dávají, že je to Beck. O tom tady celou dobu mluvím,“ křičel na všechny kolem Bárta.

„On je obecně problém s tím přímým prodejem,“ zapojil se do diskuse i ministr Kuba. „Možná by bylo lépe, kdybyste, pane Bárto, reagoval méně razantně,“ dodal na adresu společníka firmy. Když se totiž člověk podívá na takový leták k „zájezdu zadarmo“, sice je zde napsáno o předváděcí akci, ale senioři to často nepochopí – nebo je to napsáno malým písmem. Podle Bárty to ale není manipulace.

Na zájezdu senioři nečekají hrnce

„Musíte uznat, že podle tohohle důchodci nečekají, že tam na ně vykouknou hrnce,“ prohlásil Kuba. Podpořil ho i Vladimír Velčovský z České obchodní inspekce. Důchodci se často na takových akcích nemohou bránit, někdy jim je i vyhrožováno, že se jinak nedostanou domů, pokud si něco nekoupí…

Své zkušenosti popisovala i seniorka ve studiu. Sama jednou na jednu akci šla, protože se zajímala o téma zdravé výživy. Na místě zjistila, že jde o primitivní propagaci, a chtěla odejít. Jenže když se zvedla, setkala se s agresivní reakcí. „Ve vlastním zájmu se vraťte na místa, protože jsme ještě neskončili,“ citovala, jak jí odpověděli bodyguardi u dveří. Když ale „zahrála“ nevolnost, z místnosti se dostala. U důchodců podle ní často hraje hlavní roli naivita. „Pro hodně seniorů je to únik z těch čtyř stěn,“ vysvětlovala.

Najdou se však i názory, že senioři si za to mohou sami. „Co ti senioři jako chtěj‘? Proč tam jezdí?“ ptal se jeden z hostů v pořadu. „Nezlobte se na mě, ale patří vám to. Nejezděte tam, užívejte si starobního důchodu,“ prohlásil.

Jeho slova odmítl starší muž, který však těmto akcím úspěšně odolává. „Kdo nutí kuřáky, aby kouřili?“ zeptal se a přirovnal ono cestování na předváděcí akce k jakési droze. Je to prý něco, co seniory přitahuje. A zopakoval to stěžejní – dnešní důchodci často nemají možnost se dostat z bytu dál než do obchodu. A tak to zkusí na zájezd „zdarma“.

Z dat ATO - Mediaresearch, která pro ParlamentníListy.cz zpracovala MÉDEA, a.s. ve spolupráci s MÉDEA RESEARCH, k.s. vyplývá, že pořad Máte slovo s Michaelou Jílkovou o „šmejdech“ sledovalo 621 tisíc diváků. Hlavní zpravodajskou relaci Události sledovalo na stejném programu, tedy ČT1, v hlavním vysílacím čase 542 tisíc diváků.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pan

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

14:01 Nad regály bez banánů Čechům došla slova. A peníze

Nejsou banány a jejich cena roste. V plzeňském supermarketu došla leckterým Čechům slova, případně v…