Dostavbě dálnic D49 a D55 již delší dobu brání námitky ekologických aktivistů. Ti argumentují údajnou existencí chráněných druhů v oblastech, kudy mají dálnice procházet, a podávají na soud návrhy na předběžná opatření. Jedním z chráněných druhů má být i křeček polní.
Podle iniciátora a organizátora petice a exhejtmana Zlínského kraje Libora Lukáše ale existují oponentní posudky, které uvádějí, že dané druhy se ve sporných oblastech nevyskytují. „Příprava projektů D49 a D55 trvá již bezmála 15 let. V současné době je však v případě D49 příprava projektu přerušena, a to kvůli křečkovi polnímu,“ uvedl Lukáš.
Podle předsedy Sněmovny Radka Vondráčka (ANO), který petici od Lukáše oficiálně převzal, by celá věc mohla na pořad jednání přijít již během příští schůze Poslanecké sněmovny v květnu. „Je to jasný signál toho, že máme mandát s tou legislativou něco dělat a že to spěchá,“ sdělil ParlamentnímListům.cz Vondráček k petici, kterou do dnešního dne podepsalo na 15 tisíc lidí. „Musíme přijmout nějakou legislativu na liniové stavby. A pak si vytyčit, co jsou to prioritní stavby v České republice,“ dodal k věci.
PODÍVEJTE SE, JAK SE PETICE PŘEDÁVALA V SENÁTU:
Možné legislativní změny v reakci na petici by se podle Vondráčka týkaly zákona 416/2009 Sbírky, o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. „V této chvíli již zde nějaký poslanecký návrh se širší shodou je,“ sdělil naší redakci Vondráček. „Nyní jde o tu legislativní techniku a to provedení, čeká nás debata v podvýboru a ve výboru,“ doplnil.
Vondráček pochází z Kroměříže. S ekologickými aktivisty, kteří mají proti dostavbě dálnice námitky, se podle svých slov nesetkal. Kauzu nicméně sleduje z médií. I podle Vondráčka ekologičtí aktivisté využívají legislativu k tomu, aby bránili výstavbě. „Křeček se hodí jako argument,“ sdělil ParlamentnímListům.cz Vondráček.
Spolu s petenty do kanceláře předsedy Sněmovny dorazil i starosta města Uherské Hradiště Stanislav Blaha (ODS). Podle Blahy je v obcích a městech regionu často problém s nákladní silniční dopravou, čemuž by dostavba dvojice dálnic měla odlehčit.
ČLENOVÉ PETIČNÍHO VÝBORU A VLEVO STAROSTA UHERSKÉHO HRADIŠTĚ BLAHA:
„Tranzitní doprava na mnoha místech Zlínského kraje je vedena přes hustě obydlená území,“ sdělil ParlamentnímListům.cz Blaha. „Kamiony zastavují, rozjíždějí se a tak dále. Děti musejí při cestě do školy přecházet přes velmi rušné křižovatky, dýchají zplodiny,“ uvedl k situaci v Uherském Hradišti. „Ty počty aut a kamionů jsou v těch místech tak husté, že je to neudržitelná situace,“ sdělil ParlamentnímListům.cz.
Kolem Uherského Hradiště, kde Blaha starostuje, má vést dálnice D55, která propojí sever Moravy k Břeclavi, kde dojde k napojení s dálnicí D2. Dálnice půjde obchvatem všech měst a obcí, které se po její trase nacházejí. ParlamentníListy.cz téma možné dostavby dálnic D49 a D55 na Moravě sledují dlouhodobě. Více naleznete v souvisejících článcích.
LIBOR LUKÁŠ PŘINESL PLYŠOVÉ KŘEČKY I DO SNĚMOVNY:
Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
autor: Jonáš Kříž