Benzín za pohádkové ceny. Norsko kašle na aktivisty a Čech závidí

28.08.2023 7:20 | Reportáž

Česko je často předkládáno jako země s nižšími cenami paliv v porovnání s dalšími evropskými státy a potvrzují to i nejnovější data vývoje cen pohonných hmot v Evropě. Rozdíly v cenách paliv v Evropě leckde dosahují až desetikorun a Česko je na tom cenově lépe než Slovensko, Rakousko či Německo. ParlamentníListy.cz se však rozhodly zjistit, jak velký je rozdíl ve prospěch Česka mezi ním a evropskou zemí, která je aktuálně energetickou páteří EU a která, na rozdíl od mnoha jiných států, i přes protesty aktivistů masivně investuje do rozvoje ropného průmyslu – Norska. Při porovnání mezd již česká cena benzínu a nafty nezní příliš lákavě. Norové si mohou dovolit natankovat dvojnásobek.

Benzín za pohádkové ceny. Norsko kašle na aktivisty a Čech závidí
Foto: Radek Kotas
Popisek: Čerpací stanice v Norsku

Anketa

Dovládne Fialova vláda do voleb 2025? Bez ohledu na vaše přání

11%
hlasovalo: 29566 lidí
Pohonné hmoty v Česku v uplynulém týdnu opětovně zdražily a průměrná cena benzinu podle údajů společnosti CCS vzrostla od minulé středy o 11 haléřů na 39,53 koruny za litr a nafty o 33 haléřů, přičemž litr stojí v průměru 37,79 koruny. Nejlevnější paliva aktuálně natankují řidiči v Jihočeském kraji, kde je litr benzinu v průměru za 39,04 Kč a nafta za 37,36 Kč, kdežto v Prze litr benzinu stojí průměrně 40,49 Kč a nafta 38,81 Kč za litr. I přes takovéto zdražení ovšem stále máme ceny pohonných hmot levnější než v mnoha dalších evropských státech. 
 
Dle údajů Evropské komise z počátku minulého týdne stál 95oktanový benzín v Česku 1,64 eur (39,57 Kč) za litr a ve všech sousedních zemích byla až na Polsko (1,47 eur, tedy 35,47 Kč) dražší. V Rakousku byl za 1,68 eur (40,54 Kč), na Slovensku za 1,70 eur (41,02 Kč) a v Německu až za 1,92 eur (46,32 Kč). 
 
Zatímco levnější byl oproti nám benzín v rámci Evropské unie (kromě zmiňovaného Polska) v Litvě, v Rumunsku, v Bulharsku, ve Slovinsku, v Chorvatsku, na Kypru a zejména pak na Maltě, kde stál jen 1,34 eur (32,33 Kč), dražší bylo tankovat ve všech ostatní zbylých státech EU. Nejdráže vyšlo tankování řidiče v Řecku (1,99 eur za litr), v Dánsku (2,07 eur za litr) a v Nizozemsku, kde litr vyšel na 2,08 eur, což je v přepočtu 50,18 Kč. 
 
 
U nafty je situace v některých státech odlišná, byť platí, že po Polsku, kde stál její litr 1,43 eur (34,50 Kč), jsme si ji mohli natankovat levněji než ve zbylých třech sousedních státech. V Česku stál litr nafty 1,57 eur (37,88 Kč), na Slovensku 1,82 eur (39,09 Kč), v Rakousku 1,69 eur (40,69 Kč) a v Německu 1,76 eur (42,46 Kč). Nejlevnější byla nafta opět na Maltě, kde stála 1,21 eur (29,19 Kč) a nejdražší naopak ve Švédsku, kde se prodávala za 2,07 eur (49,85 Kč). Levněji oproti Česku se dala nafta natankovat v Litvě, v Polsku, v Rumunsku, v Bulharsku a na zmiňované Maltě. 
 
 
Z uvedených dat plyne, že Česko není na tankování nikterak drahou zemí a máme levnější paliva i než mnohé méně vyspělé státy. Podívejme se ovšem naopak na opačný konec Evropy – do země, která sice není v Evropské unii, ale aktuálně energetickou páteří EU. Do Norska. 
 
Zatímco jiné státy ve fosilních palivech nevidí budoucnost, a snaží se svými zelenými plány od ropných produktů odejít, Norsko zvolilo odlišný přístup a tamní politici začali v posledních letech podporovat politiku pobídek pro energetické firmy včetně daňových zvýhodnění na podporu ropných investic. 
 
Pobídky schválené před třemi lety norským parlamentem již začínají nést své ovoce a energetické společnosti se předhánějí s nabídkami na rozšíření těžby ropy. Přestože proti tomu v Norsku ostře vystupují klimatičtí aktivisté, tamní vláda vidí zajištění energetické bezpečnosti Evropy i v následujících desetiletích také prostřednictvím těžby ropy. A to i přesto, že sousední státy Evropské unie plánují svou budoucnost vést „bezuhlíkovým“ a „zeleným“ směrem.
 
Že Norsko nešláplo vedle, se ukázalo již po propuknutí války na Ukrajině, kdy se státy EU potýkaly s problémem náhrady ruských energií. Právě s touto otázkou Norsko EU většinově pomohlo a loni již předstihlo Rusko a stalo se tak největším dodavatelem plynu do Evropy. Svou pozici však posiluje i v rámci ropných dodávek a bývalý šéf norské ropné společnosti Equinor, jejímž majoritním vlastníkem je norský stát, Peter Mellbye, v rozhovoru pro server iRozhlas.cz přiznal, že je ruské rozpoutání války na Ukrajině pro Norsko velmi dobrá obchodní příležitost a Norové z ní dosti těží.
 
„Myslím, že zásadní lekcí téhle krize je důležitost diverzifikace zdrojů. Tedy nespoléhat se jen na jeden zdroj. Obzvlášť když ten jeden zdroj je Rusko,“ varoval Mellbye Evropu.
 
Právě to je motto i pro norskou vládu, která se nechce spoléhat jen na zelené plány skrze úzkou část zdrojů. Budoucnost vidí i v příštích desetiletích i v ropě a v tomto roce proto schválila energetickým společnostem rozvoj 19 nových polí s ropou a plynem, přičemž má jít o investice za více než 417 miliard Kč.
A kolik že stojí pohonné hmoty v této zemi? Benzín je v Norsku aktuálně za v přepočtu 49,68 Kč a nafta za 43,90 Kč.
 
Jak zjistily ParlamentníListy.cz přímo na místě, na některých benzínkách na severu země za polárním kruhem není neobvyklé, že je cena paliva ještě vyšší a benzín v přepočtu stojí i přes 52 Kč za litr. Taková cena je aktuálně například na benzínce poblíž norského Narviku nedaleko letiště, které je klíčové pro toto město i nedaleké Lofoty. 
 
 
Zároveň však není problém narazit na ceny blízké těm českým. Na benzínové stanici Shell ve městě Finnsnes, ležícím mezi Narvikem a Tromsem, se dá litr 95oktanového benzínu natankovat za v přepočtu 45,31 Kč a nafta vyjde na 43,20 Kč za litr.
 
 
Přestože se může zdát, že jde o ceny nepříliš příjemné, nakolik jsou drahé pro místní obyvatele vám může napovědět porovnání průměrných hrubých mezd. V prvním čtvrtletí roku 2023 průměrná nominální hrubá mzda byla v Česku 41 265 korun, zatímco v Norsku se aktuálně měsíční mzda pohybuje průměrně na úrovni 54 tisíc norských korun. Kolikže to je v českých korunách? Až necelých 113 tisíc. Pokud pomineme zdanění příjmů (činící v Norsku 22 procent), pak při uvedené ceně benzínu v Česku a na zmiňované provozovně Shell ve Finnsnesu tedy vychází, že zatímco Čech si natankuje v Česku za českou cenu benzínu 39,53 koruny za litr přibližně 1044 litrů za svou měsíční mzdu, Nor si na norské benzínce může dovolit natankovat za celý svůj měsíční výdělek přes 2490 litrů. Náhle se již v této evropské těžební velmoci palivo nezdá až tak drahé...

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kotas

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nechutné. Ani vidět to nemůžu. Nákup paprik kazí Čechům náladu

4:44 Nechutné. Ani vidět to nemůžu. Nákup paprik kazí Čechům náladu

Paprika, která je u nás klidně za stovku, stojí na Balkáně pakatel. Maximálně půldruhého eura. Na tr…