Armáda ČR: Cvičení Ample Strike obohatil Stratotanker KC-135

13.09.2021 16:09 | Tisková zpráva

Americká „létající benzinka“ je schopná doplnit palivo stíhacím i dopravním letounům kdekoliv na světě. Může létat ve výšce až 15 kilometrů a dokáže vyvinout rychlost až 0,8 Mach. Důležitou roli hraje i v těchto dnech, na mezinárodním cvičení Ample Strike.

Armáda ČR: Cvičení Ample Strike obohatil Stratotanker KC-135
Foto: Armáda ČR
Popisek: Armáda ČR, logo.

Konkrétním příkladem je účast stíhaček F-15, které do České republiky na cvičení Ample Strike přilétají ze základny RAF Lakenheath ve Velké Británii.

„Celou trasu by nezvládly bez dotankování. Poprvé jsou doplněny nad Německem jiným KC-135, pak tankují u nás ve vzdušném prostoru nad Českými Budějovicemi, aby mohly plnit úkoly letecké podpory a nakonec ještě jednou před odletem na domovskou základnu za kanál,“ popsal celý proces pilot KC-135 major Tyler Sandberg ze 155. křídla Národní texaské gardy USA.

Až 18 hodin ve vzduchu

Stratotanker má celosvětový dosah, je schopen natankovat stíhací letouny, dopravní letadla i létající střediska velení a řízení, letouny AWACS. Je vybaven deseti nádržemi na více než 90 tun paliva a ve vzduchu vydrží až 18 hodin. Dokáže využívat dva systémy doplňování paliva – ráhnový tankovací systém (flying boom) nebo hadicový tankovací systém (probe and drogue – hadice a koš). „Ráhnový tankovací systém umožňuje mnohem vyšší rychlost přečerpání paliva. Hadicový tankovací systém bývá využíván pro svou jednodušší konstrukci a vlastnosti i u vrtulníků a bývá součástí různých rozšiřujících sad pro další typy letadel,“ vysvětluje Sandberg.

Anketa

Věříte průzkumu STEM, že ANO získá ve volbách 32,4 %?

hlasovalo: 61267 lidí

Preciznost a opatrnost nutná

Všechny metody doplňování paliva ve vzduchu vyžadují velkou přesnost každého pilota: „My doplňujeme metodou tzv. košů. Musíte být hodně precizní a opatrní. Je důležité si uvědomit, že letoun se pohybuje rychlostí přes 500 km/h a hrana koše tankeru je v okamžiku spojení přibližně 20 až 30 cm od kabiny,“ říká jeden z pilotů gripenu z letecké základny v Čáslavi.

Nejnižší rychlost, kterou může KC-135 při tankování letět, je 370 km/h. Běžně tyto stroje doplňují palivo ve výšce šesti až devíti kilometrů.

Přepraví lidi i náklad

Vojenský letoun Boeing KC-135 může sloužit i pro přepravu lidí a nákladu. Ve službách americké armády je už od roku 1957 a během let byl průběžně modernizován. „V současné době má mnohem silnější motory, díky kterým může nést mnohem těžší náklad než původní letadla. Velkými změnami prošlo i vybavení kokpitu, kde se inovovala hlavně avionika. Zmodernizovala se také oblast komunikačních systémů nebo autopilot,“ přibližuje postupné vylepšování převážně vnitřního vybavení Boeingu podplukovník Michael „Hank“ Piening ze 155. křídla.

Americký Stratotanker KC-135 přiletěl na letiště Pardubice 5. září. Na cvičení Ample Strike zajišťuje tankování paliva pro stíhače F-15. Poté pokračuje do Ostravy-Mošnova, kde bude k vidění na Dnech NATO.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ústecký kraj: V Gdaňsku proběhla evropská premiéra jednotky PESA 654 RegioJet pro regionální spoje

12:39 Ústecký kraj: V Gdaňsku proběhla evropská premiéra jednotky PESA 654 RegioJet pro regionální spoje

Největší ryze soukromý osobní železniční dopravce ve střední Evropě, RegioJet, a zástupci předního e…