ČEZ: I ze středních Čech se do světa rozletěli malí sokoli

29.07.2022 16:11 | Komerční článek

Úctyhodný počet letošních sokolíků se rozletěl do světa z ochozů komínů a chladicích věží Skupiny ČEZ. V rámci celé republiky přišlo na svět 33 sokolích slečen či kluků, což je historický rekord.

ČEZ: I ze středních Čech se do světa rozletěli malí sokoli
Foto: ČEZ
Popisek: Logo ČEZ

Do celkového počtu přitom nemalou měrou přispěly i dvě středočeské lokality, a to areál společnosti Energotrans v Třeboradicích a Teplárna Energotrans (dříve Elektrárna Mělník).  V budce na jednom z komínu teplárny se vyklubala na svět trojčata a na ochoze toho třeboradického dokonce  čtyřčata. Nejvíce „zářezů“ mají vzhledem k počtu výrobních provozů tradičně i letos severní Čechy, rovněž rekordních 19 mláďat. Sokolím párům se ovšem s celkem sedmi mladými zadařilo i v obou jaderných elektrárnách. 

Anketa

Podporujete zavedení eura v ČR? (Ptáme se od 25. 7. 2022)

hlasovalo: 39129 lidí

V současné době evidují ornitologové zhruba 130 sokolích párů v celé ČR, deset z nich hnízdí na objektech ve vlastnictví ČEZ, přičemž v období 2011 – 2022 se z těchto staveb rozletělo do světa 147 mláďat sokola stěhovavého! Stejný počet mladých jako letos (33) přitom vyvedly sokolí páry v letech 2011 (kdy byla v Elektrárně Tušimice umístěna na ochozu chladicí věže vůbec první hliníková sokolí budka v České republice) až 2015. V tomto roce již pravidelně v budkách na stavbách ČEZ hnízdilo šest párů. V současné době jich je už deset, přičemž ornitologové i energetici s napětím očekávají, zda někdy přibydou další dva páry, neboť v budkách v elektrárnách Dětmarovice a Poříčí již několik let hospodaří (zatím) poštolky. 

„Je to paráda, letos je v lokalitách ČEZu deset úspěšně hnízdících párů, kterým se narodilo neskutečných 33 mláďat, z toho 4x čtyřčata, 5x trojčata a jednou dvojčata. Co je více než podstatné, všechna mláďata se letos podařilo okroužkovat, takže doufám, že o nich v dalších letech ještě uslyšíme,“ neskrývá své nadšení ornitolog Václav Beran, jinak také zoolog a kurátor sbírky Muzea města Ústí nad Labem a výzkumný pracovník ALKA Wildlife, o. p. s. V případě kroužkování dobře ví, o čem mluví. Díky „prstýnkům“ některých rodičů se mu například podařilo zjistit, že na komínu Teplárny Trmice hnízdí německá samice 4HL a má nového samce ANW, který se narodil v roce 2020 v Záluží  u Litvínova (Unipetrol).  

„Na chladicí věži v  Elektrárně Tušimice hnízdí samice se žlutým kroužkem 99, narodila se v roce 2015 na skále u obce Tubož na Mělnicku, a v Elektrárně Prunéřov společně přebývají neznačený samec a samice ANA, kterou se mi podařilo předloni v budce chytit a tím pádem i okroužkovat. V Proboštově je neznačená samice a má nového samce AFM, který se narodil v roce 2019 a je potomkem Ledvíka z Elektrárny Ledvice, vůbec prvního značeného sokola na stavbách ČEZ. Ten nyní hnízdí s partnerkou až z Bavorska na chladicí věži paroplynu Počerady,“  dodává Václav Beran, jehož lze bez nadsázky považovat za kmotra mladých sokolů. Byl to totiž právě on, kdo je po narození před prvním opuštěním budky okroužkoval. „A dokud nedostanu strach z výšek, budu tím kmotrem i nadále,“ směje se ornitolog.

Skupina ČEZ patří mezi průkopníky ochrany sokola stěhovavého v průmyslových lokalitách. Energetická společnost byla vůbec první v České republice, kdo začal s ornitology spolupracovat na umístění hliníkových sokolích budek na výškových elektrárenských či teplárenských stavbách. Stalo se tak v roce 2011, kdy byla první budka umístěna na ochozu chladicí věže v Elektrárně Tušimice. Ornitologové z Alka Wildlife mají přitom podporu vedení společnosti od samého začátku projektu, který se během dvanácti let dostal z pokusné fáze až na úroveň jakési stabilní „sokolí farmy“. Výroba a instalace budek přitom probíhá v režii společnosti. Ornitologům je rovněž umožněn vstup do provozů za účelem monitoringu sokola stěhovavého, včetně umístění fotopastí a kroužkování narozených mláďat. Na případný nákup fotopastí, speciální optiky, horolezeckého vybavení a podobně jim pak přispívá Nadace ČEZ v rámci grantu Podpora regionů.

„Jediné, co sokolí páry během zahnízdění a poté i jejich junioři či juniorky od nás požadují, je klid. Hlavně proto, aby se mohli bezpečně pohybovat po ochozech a později se učit s rodiči létat a lovit. Proto jsou po celou dobu zahnízdění odloženy aktivity spojené nějakým způsobem s údržbou komína či třeba lezeckým cvičením profesionálních hasičů, ať již elektrárenských či z HZS daného kraje. Prakticky až do definitivního opuštění budek, nejsou sokolí rodinky nijak rušeny. Jakmile tedy ornitolog v dané lokalitě nahlásí, že viděl poprvé sokolí pár nad tou či onou elektrárnou a následně i potvrdí, že samice sedí na vejcích, utlumujeme veškeré aktivity, které se týkají výškových staveb s budkami. Výjimka by nastala pouze v případě, kdyby byly nějakým způsobem ohroženy bezpečnost a zdraví zaměstnanců či vlastní provoz elektrárny,“ uzavírá Jan Kalina, ředitel Divize obnovitelná a klasická energetika. S nadsázkou ještě poznamenal, že kdyby dávalo smysl sokolí budky umisťovat i někde na hrázích přehrad, v nichž má ČEZ vodní elektrárny, bylo by sokolích mláďat určitě daleko více.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

13:21 Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

Ředitelství vodních cest ČR uvedlo do plného provozu modernizované ochranné stání pro velká plavidla…